پشتیبانی و مشاوره: 66403111 - 021
0 item:
 x 

سبد خرید شما خالی است!

چاپ سابلیمیشن چیست؟
19 بهمن 1398

چاپ سابلیمیشن چیست؟

1009 مرتبه مشاهده شده

بسیاری از تی‌شرت‌های جذابی که دیده‌اید، به ویژه آنهایی که سرتاسرشان طرح دارد، با چاپ سابلیمیشن تهیه شده‌اند. چاپ سابلیمیشن که به آن چاپ حرارتی نیز می‌گویند، یکی از انواع نسبتا جدید چاپ است که کاربردهای فراوانی دارد. اگر می‌خواهید درباره این  نوع چاپ، مزایا و معایب آن و همچنین روش انجامش بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

آیا می‌دانید تصعید یعنی چه؟

تصعید یکی از قوانین ماده است و همان طور که در کتاب علوم دبستان خوانده‌اید، به حالتی گفته می‌شود که در آن جامد به گاز تبدیل می‌شود. چاپ سابلیمیشن بر پایه تصعید انجام می‌شود. یعنی اتفاقاتی در این نوع چاپ به وقع می‌پیوندد که جامد را به گاز تبدیل می‌کند.

شاید برای شما سوال شود که تصعید چه ربطی به چاپ دارد؟ برای اینکه به این سوال جواب دهیم باید به شما بگوییم که در طبیعت موادی وجود دارند که فقط در دو حالت جامد و گاز هستند. یعنی شکل مایع ندارند. این مواد در اثر گرما، به صورت مستقیم از حالت جامد به گاز تبدیل شده و با سرد شدن مستقیما جامد می‌شوند.

این خاصیت، اساس فعالیت‌هایی مثل چاپ سابلیمیشن است که بر پایه تصعید انجام می‌شوند. جوهر استفاده شده در روش چاپ تصعیدی این خاصیت را دارد که در دمای حدود ۱۸۰ درجه سانتیگراد، به صورت مستقیم از حالت جامد به گاز تبدیل شود. با این روش می‌توان تصاویر را از روی کاغذ مخصوص به شی مورد نظر انتقال داد. این شی در بسیاری موارد پوشاک است.

دستگاه چاپ سابلیمیشن

دستگاه سابلیمیشن عملی مانند پرینتر را انجام نمی‌دهد! یعنی تصور نکنید که قرار است یک شی، مثلا تی‌شرت را در دستگاه بگذارید و از آن طرف آن را در حالی که نقش دلخواه شما رویش چاپ شده، تحویل بگیرید! این اتفاق نمی‌افتد. دستگاه سابلیمیشن در واقع یک اتوی بزرگ است! اتویی در ابعاد مختلف. از ابعاد ۳۰ در ۳۰ سانتی‌متر گرفته تا ابعادی بالاتر از یک متر.

از مدل‌های موجود در بازار می توان به دستگاه‌های 6 کاره، دستگاه‌های 8 کاره، دستگاه‌های دستی، نیمه و تمام اتوماتیک و دستگاه 3D اشاره کرد.

پرینتر سابلیمیشن چیست؟

مهمترین نکته در چاپ سابلیمیشن برخورداری از پرینتر یا پلاتر با کیفیت در اندازه‌های مناسب است. این دستگاه، حیاتی‌ترین بخش یک کسب و کار مبتنی بر چاپ سابلیمیشن به شمار می‌رود.

برای اینکه بتوانید یک چاپ سابلیمیشن حرفه‌ای داشته باشید، نیاز به یک پرینتر مخصوص سابلیمیشن دارید. منظور از پرینتر سابلیمیشن پرینترهای جوهرافشانی هستند که می‌توانند با استفاده از جوهرهای ویژه سابلیمیشن، طرح مورد نیاز برای چاپ را به شما بدهند. کاغذ و جوهر مورد استفاده در چاپ سابلیمیشن مخصوص است و استفاده از سایر کاغذها نتیجه خوبی را در چاپ بدنبال نخواهد داشت.

پرس‌های حرارتی نیز از دیگر ابزارهای لازم برای این نوع چاپ هستند. پرس‌های حرارتی در انواع مدور و تخت وجود دارند. هر کدام از این پرس‌ها بری چاپ روی شی مخصوصی هستند. یعنی می‌توانید بسته به نوع کسب و کار خود، یک پرس حرارتی مناسب و یک پرینتر یا پلاتر تهیه کنید. در این صورت دیگر از دستگاه اتوماتیک برخوردار نیستید و باید به صورت دستی کار را انجام دهید.

از دستگاه‌های پرس حرارتی مدور برای چاپ روی ماگ، لیوان، بشقاب، گلدان و .... استفاده می‌شود.

دستگاه‌های پرس حرارتی تخت نیز روی اشیایی مثل پارچه، موس پد، کاشی، پازل و .... چاپ انجام می‌دهد.

باید در نظر داشته باشید که حتی دستگاه پرس چند جانبه هم وجود دارد. نکته مهم دیگر آنکه گاهی فقط لازم است یک دستگاه پرس حرارتی داشته باشید. برخی از این دستگاه‌ها قابلیت این را دارند که سَری‌های مختلف روی آنها نصب شود. مثلا سَری چاپ روی ماگ، روی دستگاه وصل می‌شود تا سفارشات ماگ را نیز بتوان با همین دستگاه انجام داد. قیمت این سَری‌ها اغلب چندان گران نیست.

چاپ سابلیمیشن چگونه انجام می‌شود؟

در این روش، اول از همه تصویر دلخواه با استفاده از یک پرینتر خانگی و جوهر Sublimation روی کاغذ مخصوص چاپ می‌شود. این تصویر می‌تواند هر چیزی باشد. از عکس شخصی سفارش دهنده گرفته تا تابلوی مونالیزا که از اینترنت دانلود شده است.

سپس تصویری که روی کاغذ مخصوص چاپ شده را روی شی مورد نظر می‌گذارند. به کمک ایجاد گرمای زیاد، تصویر از کاغذ مخصوص به سطح مورد نظر انتقال پیدا می‌کند و چاپ انجام می‌شود.  به عبارت یگر، در اثر گرمایی که دستگاه پرس حرارتی ایجاد می‌کند، جوهر سابلیمیشن که روی کاغذ مخوص قرار دارد، به حالت گاز در آمده و تحت فشار پرس، روی شی منتقل می شود. وجود یک پوشش مخصوص روی شی از پاک شدن تصویر چاپ شده جلوگیری می‌کند. یعنی دیگر می‌توان مطمئن بود که بر اثر شستشو، تصویر از روی شی پاک نمی‌شود.

مزایای چاپ سابلیمیشن

مهمترین مزایای چاپ سابلیمیشن عبارت‌اند از:

  • هزینه تمام شده پایین
  • امکان چاپ در تیراژ پایین حتی یک عدد
  • بهترین و باکیفیت‌ترین شیوه چاپ روی اشیا
  • ماندگاری بالای چاپ
  • امکان چاپ روی حوزه متنوع و وسیعی از محصولات

چاپ سابلیمیشن روی چه مواردی انجام می‌شود؟ 

  • بشقاب
  • لیوان
  • کاشی
  • پازل
  • ماوس پد
  • تی‌شرت
  • پارچه‌های لباسی

و بسیاری موارد دیگر

  • آدرس: تهران - خیابان انقلاب - خیابان 12 فروردین - پایین تر از چهارراه روانمهر - پلاك 238
  • تلفن: 66403111 - 021
  • ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نمادهای اعتماد

Please publish modules in offcanvas position.