پشتیبانی و مشاوره: 66403111 - 021
0 item:
 x 

سبد خرید شما خالی است!

08 آذر 1398

مشکلات صنعت چاپ جدی است

1708 مرتبه مشاهده شده

صنعت چاپ در ایران علی‌رغم قدمت درازی که دارد، با مشکلات بی‌شماری دست و پنجه نرم می‌کند.

صنعت چاپ به ‌دلیل وارداتی بودن بیشتر تجهیزات و ماشین‌آلات خود، صنعتی گران  است که بارمالی زیادی برای فعالان این حوزه ایجاد می‌کند. هزینه‌های سنگین تامین قطعات و تجهیزات، نبود و کمبود مواد اولیه و همچنین کاهش شدید سفارشات و محصولات چاپی به‌دلیل تحریم‌ها و کاهش بودجه‌ از مشکلاتی است که در یکی دو سال اخیر گریبان این صنعت را گرفته است.

کمبود کاغذ به‌عنوان یکی از مهمترین مواد اولیه مصرفی برای چاپخانه‌ها در کنار زینک و مرکب و الکل و ملزومات دیگر برای ماشین‌آلات و گرانی بی‌سامان این محصولات باعث تعطیلی یا کسادی بسیاری از واحدهای صنفی شده است.

این در حالی است که وزارت ارشاد به‌عنوان متولی حوزه فرهنگ با تشکیل کارگروه کاغذ و زینک، خود را ملزم به تامین مواد اولیه مورد نیاز ناشران می‌داند.

این انحصار و در پی آن اختلاف قیمت‌ مواد اولیه آزاد و دولتی سبب تلاطم بازار شده است.

این در حالی است که به گفته مقامات دولتی بیش از ۲۶۰ هزار تن کاغذ به کشور وارد شده است که تنها ۲۶ هزار تن توسط کارگروه وزارت ارشاد تعیین تکلیف شده و بقیه این حجم عمده که با ارز دولتی به کشور وارد شده‌اند، بدون توزیع در انبارها مانده‌ و یا با قیمت‌های آزاد عرضه شده‌اند.

این امر باعث شده است تا انواع کاغذهای صنعتی از گلاسه، انواع مقوا و کاغذهای خاص با افزایش قیمت‌های سرسام‌آور، شاهد رشد بیش از ۴ برابری باشند. اتفاقی که منجر به ورشکستگی بسیاری از واحدهای صنفی شده است.

آنچه مسلم است ترکیب حمایت‌های دولتی، صنفی و بخش خصوصی همواره راهگشای مشکلات همه حوزه‌ها بوده است و در این حوزه هم چنانچه بار دیگر مجموع این حمایت‌ها گرد هم آیند و توان بالفعلی ایجاد کنند، می‌توانند این صنعت خسته و افسرده از ناملایمات را جانی دوباره ببخشند. این امر در پرتو یک نهاد صنفی مقتدر، در خدمت منافع صنفی و معتقد به کارگروهی و با همراهی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی محقق می‌شود.

  • آدرس: تهران - خیابان انقلاب - خیابان 12 فروردین - پایین تر از چهارراه روانمهر - پلاك 238
  • تلفن: 66403111 - 021
  • ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نمادهای اعتماد

Please publish modules in offcanvas position.