پشتیبانی و مشاوره: 66403111 - 021
0 item:
 x 

سبد خرید شما خالی است!

شیرینگ
19 فروردين 1400

بسته بندی شیرینک

995 مرتبه مشاهده شده

فرآیند شرینک

۱ - ۱- بسته بندی شرینک و موارد استفاده از آن

تقریباً همه فیلم های پلاستیکی در اثر اعمال حرارت تا حدی منقبض (جمع یا شرینک) می شوند. در بیشتر بسته بندی های از جنس پلاستیک پایداری ابعاد فیلم یک حسن و مزیت محسوب می گردد. فیلم های شرینک (جمع شونده) نوع خاصی از فیلم ها می باشند که پایداری ابعادی خود را در اثر حرارت از دست می دهند و از این خصوصیت برای بسته بندی کالا استفاده می شود.

بسیاری از محصولات صنعتی، کشاورزی و دامی مانند گوشت قرمز و گوشت ماکیان (بوقلمون، مرغ، اردک و غیره)، نوار کاست، فیلم عکاسی و سایر کالاها به این روش بسته بندی می شوند. همچنین این روش در پوشش دادن کالاهای حمل و نقلی مثل کارتن ها، جعبه ها، کالاهای مستقر روی پالت یا بدون پالت و با شکل هندسی نامنظم، واحدهای بار در شبکه توزیع و پلمپ یا گواه بر مصرف برخی از کالاها و بسته بندی ها استفاده می شود. این پوشش علاوه بر مزایای بیان شده ذیل، از دستبرد و کاهش کالا در شبکه توزیع نیز جلوگیری می کند.

 

1 - 2- مزایای بسته بندی شرینک

  • کاهش هزینه بسته بندی به وسیله کاهش مصرف مواد اولیه بسته بندی
  • نمایش کالا
  • سبک بودن وزن بسته بندی
  • استفاده از ماشین آلات نسبتاً ساده و ارزان قیمت
  • امکان بازیافت مواد اولیه
  • ممانعت از چرخش کالا در داخل بسته بندی و جلوگیری از ایجاد خط و خش در اثر چرخش و سایش کالاها به یکدیگر
  • ممانعت از نشتی کالا و نفوذ آن به خارج بسته بندی
  • محافظت از کالا
  • ممانعت از ورود رطوبت و گرد و غبار به داخل بسته.

1 - 3- فرآیند شرینک

برای تهیه فیلم های شرینک که در اثر حرارت قابلیت جمع شدن دارند، فیلم معمولی را در دمای مابین دمای ذوب و دمای نرم شدن آنها ارینت یا جهت دار می نمایند. این
زنجیر در حالت عادی و تحریک نشده دارای پیچ و تاب بوده و به صورت یک فیلم ارینت نشده با جهت نیافته، غیر کریستالی و یا تباه یافته می باشد. اگر این فیلم گرم شده و در یک جهت کشیده شود، زنجیرهای پلیمر و مولکول ها که پیج و تاب خورده اند به صورت تقریبا خطی قرار می گیرند. این حالت را جهت یافتن تک محوری یا ارینت شدن تک محوری می نامند.

اگر فیلم در هر دو طرف جهت دار یا ارینت شود(نه فقط در جهت ماشین) اکثر مولکول ها علاوه بر جهت ماشین، در مسیر عمود بر آن نیز امتداد یافته و کشیده می شوند و در واقع به صورت دو محوری جهت یافته و ارینت می گردند. جهت دار کردن (ارینت کردن) و نظم دادن مولکول ها در حین تولید فیلم به دو روش بادی (حبابی) یا روی چهارچوب های خاصی در روش استفاده از قاب نگهدارنده انجام می گیرد.

بعد از اینکه فیلم در اثر حرارت و کشش جهت دار گردید و مولکول ها شكل منظمی به خود گرفتند، دمای فیلم را به سرعت پایین می آورند و مولکول ها در محل استقرار خود به همان حالت سازمان یافته و منظم مستقر شده و باقی می مانند. اگرچه پایین آمدن دما سبب می گردد که مولکول ها در جای خود نتوانند حرکت نمایند اما تمایل برای بازگشت به حالت نامنظم اولیه را از دست نمی دهند، لذا اگر دما افزایش یابد، فیلم نرم شده و مولکوله ا توانایی خود را به منظور بازگشت به حالت اولیه باز می یابند. این مطلب را می توان به حافظه مولکول های پلیمر تعبیر نمود. بدین معنا که در اثر دما و کشش، مولکول ها شكل منظمی به خود   می گیرند ولی حافظه خود را برای بازگشت به حالت اولیه از دست نمی دهند. برای درک بهتر مطلب می توان به یک نوار لاستیکی اشاره کرد. اگر این انوار لاستیکی به اندازه سه برابر طول طبیعی کشیده شود و بلافاصله با گاز دی اکسیدکربن ,CO2 خنک گردد، به همان حالت کشیده باقی خواهد ماند ولی در اثر افزایش دما (با رسیدن به دمای محیط) دوباره به حالت اولیه باز خواهد گشت و به عبارتی جمع خواهد شد. فیلم های شرینک نیز دقیقاً همین رفتار را دارند، فقط دمای جمع شدن آنها از دمای محیط بیشتر است لذا باید آنها را تا دمای نرم شدن گرم نمایند تا مولکول ها قادر به حرکت باشند.

حال اگر فیلم جهت یافته ای (ارینت شده) را مجدداً تا دمای نرم شدن حرارت داده ولی به مولکول ها اجازه بازگشت به حالت اولیه داده نشود یعنی نگذارند جمع شوند و سپس خنک نمایند، مولکول ها تمایل به بازگشت اولیه و نامنظمی را برای همیشه از دست می دهند؛ در واقع این عمل موجب از بین رفتن این ویژگی مولکول ها می شود. در فیلم هایی که مولکول ها به این روش در دو محور کشیده و گرم شده اند دیگر تمایلی به بازگشت، انقباض و شرینک نخواهند داشت و ابعاد نسبتاً پایداری پیدا خواهند نمود. فیلم های جهت یافته (ارینت شده) به دلیل نظم مولکول ها، خصوصیات اپتیکی و استحکام کششی بهتری نسبت به فیلم های معمولی دارند.

برای فیلم های BOPP یعنی فیلم پلی پروپیلن که در دو محور، مولکول های آن جهت یافته اند و OPET یعنی فیلم پلی استر که مولکول های آن جهت یافته است، تثبيت ابعاد یک مزیت محسوب می گردد. به عنوان مثال در قدیم برای پوشش رویی پاکت های سیگار از سلفون استفاده می شد و اکنون این پوشش در آمریکا جای خود را به BOPP داده است. سلفون ابعاد تثبیت شده خوبی دارد ولی این میزان به خوبی BOPP نیست.

سلفون ممکن است در اثر تغییر دما و رطوبت به میزان 3 تا 5 درصد جمع شده، بسته سیگار را له و از شکل اصلی خود خارج نماید؛ در صورتی که بسته بندی محکم و سخت باشد، جمع شدن سلفون، آسیبی به آن نرسانده و وضوح و شفافیت بسته را بیشتر می کند. همچنین جمع شدن بیش از حد و سختی بسته ممکن است در نهایت سبب پاره شدن سلفون گردد. به هر حال میزان جمع شدن فیلم در بسیاری از بسته بندی ها باید حتما کنترل شده باشد. کالاهایی مانند تقویم، جعبه های مقوایی و غذا ممکن است در اثر جمع شدن فیلم شرینک، فرم خود را از دست بدهند.

هر دو نوع فیلم OPP و OPET مصارف خاص خود را دارند، برای مثال پوشش فیلم های عکاسی با فیلم های OPP و پوشش بسته بندی گوشت و ماكیان با فیلم OPET را می توان ذکر کرد.

امروزه در ساخت و تهیه فیلم های شرینک پیشرفت های قابل ملاحظه ای صورت گرفته است. برخی از ویژگی های خوب فیلم ها که باید به آنها توجه کرد به شرح زیر می باشد.

1- سازگاری با سیستم های متداول درخت حرارتی (سیل)

۲- دامنه وسیع دما برای شرینک

۳- سرعت بالای سیل کردن

4- عدم نشت از محل سیل

5- انقباض خوب فیلم

6- عدم نیاز به دمای زیاد و طولانی برای شرینک (کاهش مصرف انرژی)

7- خاصیت جمع شوندگی یا انقباض یکنواخت

8- لیزی فیلم در ماشین آلات خودکار)

9- خصوصیات بصری فیلم مانند شفافیت

۱۰- مقاومت های مناسب مکانیکی

۱۱- چاپ پذیری مناسب.

  • آدرس: تهران - خیابان انقلاب - خیابان 12 فروردین - پایین تر از چهارراه روانمهر - پلاك 238
  • تلفن: 66403111 - 021
  • ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نمادهای اعتماد

Please publish modules in offcanvas position.