پشتیبانی و مشاوره: 66403111 - 021
0 item:
 x 

سبد خرید شما خالی است!

جعبه سازی
07 فروردين 1400

انواع چاپ در بسته بندی

1269 مرتبه مشاهده شده

صنعت چاپ و بسته بندی

در زندگی امروزی به دلیل افزایش جمعیت ، نیاز به انواع صنایع و کارخانجات تولیدی برای رفع نیازهای انسانها افزایش یافته است در نتیجه با تولید کالا و محصولات ، نیاز زیادی به بسته بندی مناسب آن محصول احساس میشود که این مرحله (بسته بندی) باید با ظرافت و دقت خاصی انجام گیرد زیرا باعث حفظ کیفیت و ماندگاری بالا و در نتیجه معرفی کالا به مشتری و جذب آن میگردد.

در بسته بندی ها نوع بسته بندی در بازار رقابتی نقش مهمی دارد و با توجه به نوع محصول ، جنس و طرح بسته بندی متفاوت خواهد بود که میتوان به نوع های طلقی، مقوایی و لمینتی اشاره کرد. در صنعت بسته بندی نوع مقوایی بیشتر کاربرد دارد و با توجه به محصول یا کالای که درون جعبه قرار میگیرد جنس مقوا انتخاب میشود مانند جعبه مواد غذایی ، جعبه دستمال کاغذی ، جعبه دارو ، جعبه لوازم آرایشی و … که پس از گذشت این مراحل وارد مقوله چاپ و بسته بندی میشود.

در بسته بندی از نظر شکیل بودن و زیبایی ظاهر و انتخاب رنگ بندی مناسب  نقش مهمی در فروش و بازاریابی محصول در بازار های داخلی و صادرات محصول به بازار های خارجی(اروپا و کشورهای همسایه) دارد و تصویر یا نوشته روی جعبه باید طوری باشد که انگیزه خرید در مصرف کننده ایجاد کند در واقع بسته بندی یک نوع فروشنده خاموش (آفلاین) جهت محصول میباشد.

انواع چاپ در بسته بندی

چاپ انواع مختلفی دارد مانند چاپ افست، چاپ فلکسو، چاپ سیلک

چاپ افست:

حتما کارتن های رنگی و زیبا رو که عکس های مختلف با ترکیب رنگ های مختلف رو مشاهده کرده اید، به این نوع چاپ، چاپ افست می گویند. چاپ افست نیازمند ابزارهای مخصوص چاپ افست که فیلم و زینک چاپ می باشد، است.

چاپ فلکسو:

این نوع چاپ بیشتر برای بسته بندی کاربرد دارد و دارای یک صفحه انعطاف پذیر و برجسته که از جنس

 ژلاتین یا پلاستیک است که به آن کلیشه میگویند در واقع به وسیله سیلندر دستگاه چاپ، چسبانده میشود. قیمت چاپ فلکسو با توجه به مقدار ژلاتین مصرفی تعیین می شود که این را مقدار چاپ و طرح روی جعبه نشان می دهد.

چاپ سیلک:

در این نوع چاپ از پارچه با توری سوراخ های بسیار ریز استفاده میشه. توری در یک قالب ثابت میمونه این قالب طوری شابلن یا کلیشه نامیده میشود. چاپ سیلک انواع مختفی دارد که شامل: چاپ معمولی ، چاپ با لاک حساس برجسته آبی ، چاپ ترام ، چاپ پلاستی زول میباشد.

به طورکلی میتوان گفت برای کاهش ضایعات بسته بندی باید به طراحی و چاپ و نوع بسته بندی محصول توجه کرد و حجم آن را محدود نماییم همچنین طراحی و چاپ بسته بندی های امروزه سبب افزایش میزان ضایعات و زباله های جامد و غیر بازیافت شده است به همین دلیل باید به دنبال بسته بندی مناسب جهت حفظ محیط زیست بوده و قابل بازیافت باشند.

در صنعت چاپ و صحافی و لیتوگرافی ، جعبه سازی از جمله مشاغلی است که زمینه کاری بسیار گسترده ای دارد. از قرن ها پیش که جعبه های چوبی و فلزی برای نگهداری لوازم گرانبها ساخته می شد، تا به امروز که بسیاری از کالاها و محصولات تولیدی را داخل جعبه گذاشته و به مشتری عرضه می کنند، می توان سیر تغییر و تحول این حرفه  را مشاهده کرد.

اگر بخواهیم  یک تعریف متفاوت و اصولی از جعبه سازی داشته باشیم؛ باید بگوییم که جعبه سازی در واقع یک حوزه شغلی است که مستقیماً با صنعت بسته بندی در ارتباط می باشد. بسته بندی که در اصطلاح جهانی به packaging  معروف است، یکی از صنایع بسیار قدرتمند در تمامی کشورها به حساب می آید.


نکات مهم در طراحی جعبه محصولات آرایشی، بهداشتی و دارویی

بسته بندی آرایشی، بهداشتی و دارویی همانند بسته بندی مواد غذایی، دارای حساسیت بسیار زیادی از لحاظ رعایت اصول بهداشتی و حفاظتی است. بسته بندی های آرایشی، بهداشتی و دارویی نه تنها باید به گونه ای باشند که از محصول محفاظت کنند، بلکه باید استفاده از آنها برای فروشنده و مصرف کننده، راحت و آسان باشد. موارد مهمی که باید در طراحی و چاپ جعبه های آرایشی، بهداشتی و دارویی رعایت کرد، شامل موارد زیر است:

 -استحکام و ماندگاری بالای جعبه

 -رعایت استانداردهای ملی و بین المللی

 -استفاده از مقواهای بهداشتی مانند مقوای ایندربرد

 -استفاده از اعلام هشدار خطر از طریق رنگ های خاص

 -استفاده از برچسب های پلمپ جعبه و اصلالت محصول

-مقاومت جعبه در مقابل رطوبت، آب، باران و مواد شیمیایی

-درج اطلاعات مفید روی جعبه مانند تاریخ انقضا و مواد تشکیل دهنده

-رعایت بهداشت و جلوگیری از هر گونه آلودگی هنگام بسته بندی محصول

جعبه های دارویی

بسیاری از داروهای موجود در بازار دارای جعبه های مقوایی هستند. جعبه های دارویی نیاز به طراحی های هنری و زیبا ندارند. معمولاً اطلاعات مورد نیاز مصرف کننده بر روی آن قید شده و نکته مهم کیفیت ساخت این گونه جعبه ها است، کیفیت باید به گونه ای باشد دارو در حین حمل و نقل آسیب نبیند.

بیشتر افراد با جعبه کادویی آشنایی دارند. بی شک زیباترین بخش جعبه سازی همین قسمت است. به دلیل ظرافتی که در این گونه جعبه ها وجود دارد، اکثراً تولید آن ها به صورت دستی انجام می شود. حتی در تولید انبوه آن که توسط دستگاه پروسه برش و تا انجام می شود نیز، گاهی تزئینات دیگری نیز توسط افراد به آن اضافه می شود.

روش های بسته بندی دارو

بسته بندی با اهدافی همچون نگهداری محصول و محافظت از آن و اهداف تبلیغاتی طراحی و تولید می شود. یکی از روش های بسته بندی محصولات استفاده از جعبه مقوایی و کارتنی است. جعبه‌های مقوایی عنصر اصلی در صنعت بسته‌ بندی مخصوصا در صنعت غذایی و داروسازی بوده است.

پیشرفت‌ تکنولوژی باعث ایجاد تکنیک هایی نوین در صنعت بسته بندی شده است. چاپ جعبه دارو برای عرضه دارو برای استفاده عموم مردم، بسیار مهم می باشد. با چاپ جعبه دارو می توان محصول را به صورت بهداشتی ارائه داد و در برابر صدمات احتمالی حفاظت نمود.

در واقع برای فروش محصولاتی مانند دارو، نیاز به چاپ جعبه دارو می باشد تا بتوان با ارائه یک بسته بندی زیبا محصول خود را به فروش رساند. این نوع بسته بندی ها ایمن و ارزان هستند و می توانند مقدار زیادی از دارو را در خود جای دهند و اینکه این جعبه ها قابل بازیافت هستند و به کاهش هزینه ها کمک می کنند.

بسته بندی دارویی

بسته بندی دارویی شامل کلیه فرآیندهای عملیات تولید از طریق کانال های توزیع دارو به مصرف کننده

نهایی می شود. در کشورهای تولید کننده دارو بسته بندی به عواملی همچون اطمینان از ایمنی بیمار، اطمینان از اثر بخشی دارو، کنترل تخریب دارو توسط اکسیژن، رطوبت و گرما و … دارد. بسته بندی بخش جدایی ناپذیر از محصولات دارویی است. در چاپ جعبه دارو باید از مقواهای مخصوص به نام ایندر برد استفاده کرد.

چرا که این مقوا دارای گواهینامه بین المللی بهداشتی می باشد و در بازار با نام مقوای بهداشتی شناخته می شود. این مقوا در گرماژهای مختلف وجود دارد. بعد از چاپ جعبه دارو جعبه ها تیغ زنی شده و یک طرف آن چسبیده  می شود و سپس راهی کارخانه دارو سازی می شود.

در برخی موارد از مقوای پشت طوسی نیز برای چاپ جعبه دارو استفاده می شود زیرا محصول تماس مستقیم با جعبه نداشته و از نظر بهداشتی مشکلی نخواهد داشت. بسیاری از شرکت‎ها جعبه‌های لمینتی باکیفیت برای نگهداری دارو تولید می‌کنند که از لایه‌های کاغذ، آلومینیوم و لایه‌های نازک پلی اتیلن ساخته شده‌اند و باعث بالا رفتن مقاومت جعبه در برابر آب، نور و هوا می‌شوند.

موارد بسته بندی

هنگامی که پای بسته بندی محصولات دارویی در میان باشد، مهمترین و اصلی ترین نکته اجتناب از هر گونه آلودگی هنگام بسته بندی است که باید در نظر گرفته شود. بسته بندی هایی مورد قبول است که عاری از هرگونه میکروب و آلودگی باشد. تولید‌کنندگان بسته‌ بندی‌های دارویی همواره باید اصلی‌ ترین عملکردهای دارویی را در نظر بگیرند

جعبه مقوایی

جعبه‌های دارویی در برابر تراوش مواد مقاوم هستند و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهند دارو در بسته‌ بندی نفوذ کند. شرکت‌های بسته بندی دارویی حفاظت کامل از محصولات دارویی بعد از بسته‌ بندی را هم تضمین می‌کنند و از کیفیت محصولات دارویی محافظت می‌کنند.

جعبه‌های مقوایی دارو حاوی اطلاعات مفیدی درباره داروی موجود در بسته‌ بندی به مشتری ارائه می‌دهند. اطلاعاتی مانند نام دارو، مقدار تجویز شده، تاریخ انقضا و تعداد داروی موجود در بسته که معمولاً روی جعبه چاپ می‌شوند. اطلاعات چاپی روی جعبه‌های مقوایی باعث سهولت در شناسایی و

تشخیص داروهای داخل جعبه می‌شوند.

به طور یقین، طراحی و تولید برچسب و بسته‌بندی در صنعت داروسازی روز به روز توجه بیشتری را به سمت خود جلب می کند. شرکت‌ های بسته بندی دارویی

موارد مهمی که باید در چاپ و تولید جعبه دارو رعایت کرد شامل موارد زیر می باشد:

  • طراحی جعبه بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی
  • کاربرد درست رنگهای خاص برای اعلام هشدار خطر
  • استفاده از فونت بریل برای افراد نابین و کم بینا
  • امکن چاپ اطلاعات مغببر روی جعبه در حین بور از دستگاه بسته بندی
  • استفاده از پلمپ جعبه و مواردی که اصالت کالا را تایید می کند مثل برچسب اصالت کالا، برچسب های حرارتی و …

طراحی بسته بندی دارویی

بسته بندی دارویی فرآیند آماده سازی بسته ها برای محصولات دارویی است که شامل کلیه عملیات از تولید تا مصرف می شود. استفاده از طرح های خلاقانه و با کیفیت در جعبه بسته بندی دارو، می-تواند اعتماد و رضایت مشتریان را جلب کند.

سه مورد زیر از مهمترین اصول در طراحی جعبه دارو محسوب می شود:
1. استفاده از مقواهای بهداشتی مانند مقوای ایندربرد و مقوای پشت سفید

2.استفاده از علائم و اشکال مشخص کننده دارو

3.استفاده درست از رنگ ها و فونت ها روی جعبه دارو

نکاتی در طراحی جعبه خلاقانه

1.فراتر فکر کنید

طراحی یک بسته بندی خلاقانه و خاص نقشی کلیدی در ایجاد تجربه ای هیجان انگیز برای مشتری در هنگام باز کردن جعبه دارد. بسته بندی های منحصر به فرد همراه با طراحی های مفهومی، راهی مناسب برای وفاداری مشتریان به محصولات شما است. بنابراین، اصطلاحاً سعی کنید "خارج از جعبه فکر کنید".
2.مشتریان خود را بشناسید

انواع متفاوتی از جعبه و بسته بندی ، راهی عالی برای ارتباط گرفتن با مشتریان است. از طریق بسته بندی هایی که مصرف کنندگان می توانند با آن ارتباط برقرار کنند، به آن ها نزدیک شوید.
3.به روز باشید

روندهای پیشرفت بسته بندی در دنیا را در نظر بگیرید. به طور مثال، بسته بندی های پایدار و دوست‌دار محیط زیست، می توانند حس رضایت از خود و خرسندی را در مشتری در هنگام خرید آن محصول ایجاد کنند.

4.هدف دیگری برای بسته بندی در نظر داشته باشید

در صورتی که بسته بندی شما، هدفی بیش از نگهداری محصول شما داشته باشد، خرید محصول را برای مشتریان جذاب تر کرده و فروش بیشتری نسبت به محصولات هم نوع خود خواهد داشت.
5.ملاحظات طراحی را رعایت کنید

شکل ظاهری، رنگ ها، تصاویر و نوشته های مورد استفاده در بسته بندی می تواند، تأثیر به سزایی در اولین برخورد مشتری با بسته بندی و محصول شما، در او بجای گذارد. لذا در طراحی ظاهری آن، دقت و توجه زیادی داشته باشید.

طراحی جعبه خاص و خلاقانه باید به گونه ای باشد که با حواس پنجگانه خریداران ارتباط برقرار کرده و پیام شما را به آن ها منتقل کند و در عین حال، بیانگر نوع محصول و کاربرد محصول شما باشد. همچنین، استفاده از رنگ های ساده و خطوط موازی باعث می شود که بسته بندی محصولات شما در عین سادگی، مدرن به چشم آید و نسبت به سایر محصولات، فروش بالاتری را از آن خود کند.
علاوه بر موارد ذکر شده، باید توجه داشت که مصرف کننده چه استفاده ای از محصول شما خواهد کرد و چه کاربردی در آینده برای آنان خواهد داشت، بنابراین، طراحی جعبه های مدرن، خاص و خلاقانه امری بسیار نوآورانه، زمان‌بر و پرهزینه است.

باماچاپ مجری طراحی بسته بندی و جعبه سازی برای واحد های بسته بندی با بالاترین کیفیت و بهترین چاپ می باشد.

 

  • آدرس: تهران - خیابان انقلاب - خیابان 12 فروردین - پایین تر از چهارراه روانمهر - پلاك 238
  • تلفن: 66403111 - 021
  • ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نمادهای اعتماد

Please publish modules in offcanvas position.