پشتیبانی و مشاوره: 66403111 - 021
0 item:
 x 

سبد خرید شما خالی است!

صنعت چاپ و بسته بندی
23 فروردين 1400

تاریخچه صنعت چاپ و بسته بندی

1449 مرتبه مشاهده شده

تحولات از طریق جوامع نوظهور

تاریخچه ی طراحی بسته بندی تبدیل به عاملی برای ارتباط بصری با محتویات محصول شد. این چشم انداز تاریخی دورنمایی را از بررسی تأثیر پیشرفت تمدن، رشد تجارت میان مردم اكتشاف ها، نوآوری های بشر، اختراعات تکنولوژیک و حوادث بی شمار جهانی که کمک به تکامل طراحی بسته بندی نموده است را ارانه می نماید. ماقبل تاریخ، طراحی بسته بندی با نیاز مردم به اموال و دارایی ها آغاز گردید. هشت هزار سال قبل از میلاد از مواد طبیعی مانند علف بافته شده، پارچه، پوست، برگ، پوسته، سفال، خاک رس و ظروف برای نگهداری کالاها استفاده می شد. خربزه ی توخالی و مثانه ی حیوانات به عنوان پیشگامان بطری های شیشه ای و پوست حیوانات و برگ پیشگامان پاکت های کاغذی و بسته بندی های پلاستیکی بودند.

ایده های تجارت بین تمدن های اولیه شکل گرفت. محصولات طبیعی برای مصارف گوناگون برداشت می شدند و دیگر محصولات به عنوان محصولات جوامع خاص معرفی می شدند. از طرفی با سفر کردن مردم به دور دنیا، تقاضا برای کالاهایی که در جاهای خاصی ساخته می شدند هم به وجود آمد، با ارتقای فرهنگ ها و کمتر شدن عشایر، تجارت کالا به سمت اقتصاد، علم توزیع و مصرف کالا پیش رفت.


سرمایه داری در گذر سال ها

در هر دو اصل سرمایه داری و اقتصاد، شیء (جسم) واحد پایه ی ارزش است. جوامع سرمایه داری با تکیه بر ایجاد فرهنگ مصرفی که در آن جامعه بیشترین چیزهایی که مصرف می کند را خود تولید نمی کند شبیه به اوایل مکتب مرکانتیلیسم (مکتب بازاربست گرایی (Mercantilism) از قرن شانزدهم تا نیمه قرن هجدهم رواج داشت و بیشترین سهم را در ایجاد خصلت تهاجمی خصومت، رقابت و استعمار در نظام اقتصادی سرمایه داری داشت. نظریات مکتب مرکانتیلیسم اگر چه متناسب با رونق تجارت و اهمیت روزافزون مبادلات بین المللی شکل گرفته است اما به نوبه ی خود در تکامل نظام اقتصادی سرمایه داری تجاری و حتی ایجاد زمینه برای پیدایش نظام اقتصادی سرمایه داری صنعتی نقشی در خور توجه داشت.) است. اساساً سرمایه داری براساس توزیع محصولات و انتقال آن ها از جایی به جای دیگر است. در جوامع توسعه یافته مردم دیگر با کسانی که اشياء را تولید می کنند در تعامل نیستند بلکه رابطه ی اصلی با خود محصول است و در اینجاست که ارزش محصول بالا می رود.

مصرف کنندگان خود را با آن چه خریداری می کنند تعریف می کنند، نه آنچه که تولید می کنند. با نگاهی به قرون وسطی، اولین اشکال از جامعه ی تجاری در چين، رم و خاورمیانه، توزیع کالا با هدف دستیابی به سود بوده است. همچنان که مردم راه های خود را در جهان می ساختند و اجناس به مسیرهای دورتری ارسال می شدند نیاز به کشتی های بیشتری برای حمل اجناس بود. صنعت رو به رشد نوشیدنی ها نشان می دهد که مبادله نه تنها توسط معامله گران از روستا به روستا بلکه توسط همسایگان و فراتر از آن نیز صورت می گرفته است. مسير تجاری جاده ی ابریشم بین آسیا و اروپا این امکان را فراهم می کرد که کالاها از یک طرف به طرف دیگر تحویل داده شوند. این مسیر همچنین محل تلاقی فرهنگ ها و مذاهب و انواع محصولات بود. از سال ۷۵۰ زمزمه های استفاده از بطری ها و قوطی های سفالی آغاز شد. صنعتگران ماهر صنایع دستی ظروف تزئینی و سرامیکی و عود و عطر و دیگر لوازم تزیینی را ارائه دادند.

تحولات اجتماعی با قدرت های مذهبی و اقتصادی برای کنترل تمدن های جهان با یکدیگر به رقابت می پرداختند که از جمله می توان از جنگ های صلیبی نام برد (۱۲۹۱۰۹۶) که موجب توسعه ی مسیرهای تجاری میان شرقی و غرب شد. صلیبیون همراه خود عطر، ادویه جات ترشی جات و سایر محصولات عجیب و خوبی را آوردند که محرک رشد اقتصادی بودند و نیاز به تنوع وسیعی از بسته بندی به وجود آمد و این محصولات تجاری به آرامی جایگزین ظروف طبیعی شدند.

 

تاریخ نگارش

همان طور که می دانیم تجارت طراحی بسته بندی باعث شده است که محصولات از طریق بصری شناسایی شوند. علائم سومری با پیکتوگراف ها ارتباطات را برای انتقال پیام از زبان گفتاری به زبان نوشتاری فعال می کنند.

سیر تکامل این تصاویر به علائم هجایی توسط بسیاری از فرهنگ ها برای مدت تقریباً دوهزار سال استفاده می شده است. با رشد فنیقی ها از علامت (نماد) تک صدایی، الفبای بصری برای تکامل زبان های نوشتاری استفاده شد. علائم اولیه به عنوان پیشگامان علائم تجاری و نام های تجاری بودند. سیر تکامل این علائم از مرحله ی نیاز، تمایل با ایجاد یک هویت، سه راه را طی می کند:

هویت اجتماعی: چه کسی است؟

مالکیت: چه کسی صاحب آن است؟

خاستگاه: چه کسی آن را ساخته است؟

در حدود ۸۰۰ سال تحولات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به طور چشم گیری تاریخ را تغییر داده است. رده های تجاری در قرون دوازده و سیزده به عنوان یک گروه اجتماعی و اقتصادی سیر حرکت محصول از یک مکان به مکان دیگر را انجام می دهند. خرید و فروش کالا راهی برای ادامه ی حیات است که به تولید محصول و کشاورزی ترجیح داده می شود. با آمدن مقوله ی تجارت علاقه برای ارتباط با خارج و تقاضا برای کالا از مکان های دورتر نیز افزایش یافته است. با نوشتن کلمات روی کاغذ راهی برای چاپ مدرن باز شد.

چاپ

تصور می شود که چاپ، اولین بار در چین و در چاپخانه های چوبی، ۳۰۵ سال قبل از میلاد مسیح و خاک رس متحرک سال ۱۰۴۱ اختراع شده است. در سال 1200 آهن در بوهیما و سراسر اروپا گسترش یافت. در سال ۱4۵۰ یوهانس گوتنبرگ با اختراع ماشین چاپ به اعتبار رسید. این دستگاه کارآمد با حروف چوبی یا فلزی متحرک و قابل تعویض فن آوری کاغذ و مرکب (مبتنی بر نقت) را برای چاپ کتاب به ارمغان آورد. دستگاه گوتنبرگ فقط یک اختراع نبود بلکه متمم تکنولوژی های توسعه یافته ی قرون قبل نیز بود. نوع متحرک آن کمک به کاهش قیمت و افزایش سريع تقاضا برای کاغذ و انقلاب در ارتباطات جمعی کرد.

آغاز ارتباط تصویری

با گذر از قرون وسطی به جهان مدرن و تولد دوباره ی دوره ی رنسانس مفهوم طراحی گرافیک ظهور می کند. نوآوری و ابتکار در طراحی کتاب به همراه خود تحولات دیگری از جمله تایپوگرافی، زیورآلات، طراحی و صفحه بندی و دیگر اشکال ارتباط بصری را آورد. در اواسط سال ۱۵۰۰، آندریاس برنات که صاحب یک کارخانه ی کاغذ بود برای اولین بار نام خود را روی بسته بندی محصولات چاپ کرد. این بسته بندی جزء اولین طراحی های بسته بندی به شمار می رود.

استفاده از تابلوهای تبلیغاتی در دو طرف ساختمان که قوانین و احکام دولتی روی آنها نوشته شده بود، نخستین اشکال تبلیغات بودند. کمی بعد تبلیغات به عنوان یک وسیله برای به تصویر کشیدن طراحی اولیه بسته بندی بود.

فروشندگان، تبليغ محصولات را با برچسب روی شیشه های دارو و یا تصویر روی پاکت های تنباکو (سيگار) انجام می دادند که این امر به عنوان یک تجربه ی بصری یکی از اجزای مهم فروش به شمار می رفت.

قوانین طراحی برخاسته از نیاز به برقراری ارتباطات بصری است و همچنین فرم های گرافیکی آمیخته با مواد و نیازهای زندگی روزمره است، با زیاد شدن کلاها و رشد تجارت نیاز به بسته بندی کالا برای محافظت نیز بیشتر شده است. در اصل ماهیت فیزیکی محصول و بسته بندی آن، پایه و اساس طراحی بسته بندی در دنیای امروز را مشخص می کند.

صنعتی کردن

قرن هجدهم در اروپا زمان گسترش تجارت با سرعت و همچنین توزیع گسترده تر ثروت از طبقه ی ثروتمندان به طبقه کارگر بود. پیشرفت فناوری چرخه ی تولید با افزایش جمعیت بالا رفت. افزایش تولید موجب شد که کالاهایی که بیشتر در دسترس بودند با هزینه های پایین تری ارائه شوند.

نگرانی برای بهداشت در جامعه ی بورژوایی در حال توسعه سبب به وجود آمدن دو فضا در خانه شد: توالت و حمام. بنابراین بازار محصولات بهداشت فردی گسترش یافت و همچنین طراحی بسته بندی برای صابون ها و مواد شوینده، لوکس بودن آن ها را منعکس می کرد.

دستمال توالت

دستمال توالت برای اولین بار در قرن چهاردهم در چین تولید شد. مصرف آن در داخل چین افزایش یافت و تمایل مردم برای رعایت بهداشت را بهبود بخشید. برای اولین بار در آمریکا، در سال ۱۸۵۷ نیویورکر جوزف گایتی سی دستمال بسته بندی شده ی مخصوص دستشویی را تولید کرد. این شرکت در نیوجرسی یک نوع دستمال دارویی تولید کرد که در آن از آلوئه ورا به عنوان یک ماده ی درمانی استفاده شده بود. شرکت این محصول را در بسته های ۵۰۰ تایی و هر ورق را ۵۰ سنت به فروش می رساند. نام جوزف گایتی روی هر ورق نیز چاپ شده بود. در سال ۱۸۸۰ شرکت اسکات بولین رول دستمال توالت را تولید کرد. اسکات رول های بزرگ را از کارخانه های مختلف تولید کاغذ خریداری می کرد و آن را به بسته های کوچک طبق سفارش مشتریان تبدیل می کرد. با بهتر شدن کسب و کار و موفقیت این شرکت روی محصولات خود تمرکز کرد. با این حال از آنجایی که کاغذ توالت تبدیل به موضوع حساسی برای مشتریان شده بود، اسکات نام برچسب والدورف را از هتل والدورف خریداری کرد و تولید محصول را با همین مارک ادامه داد. با رشد قابل قبول مصرف کنندگان، کمپانی، برند خود را به دستمال توالت اسکات در سال ۱۹۲۵ تغيیر نام داد. کلارک شرکت کاغذ اسكات را در سال ۱۹۹۵ خریداری کرد.

توسعه ی محصول برخورد نیازهای مشتریان را در یک جامعه ی شکوفا افزایش می دهد. طراحی بسته بندی برای محصولاتی مانند بطری، گلدان، انفيه، میوه، خردل، تنباکو، چای و ... هدف از تولید محصول را بیان می کند. نمادها به عنوان عناصر گرافیکی از اوان طراحی بسته بندی موجود بودند و کالاهای تولید شده با علامت مخصوص مشخص می شدند که از کدام خانواده هستند و مربوط به کدام منطقه اند. این نمادها امروزه به صورت مکرر در طراحی بسته بندی استفاده می شوند، به خصوص در بطری های نوشیدنی ها، طبقه بندی "حیات" برقراری ارتباط، نجابت، سنت و اعتماد نیز در نظر گرفته می شوند.

 

داستان چیواس

با این طیف وسیع که از چیواس استفاده می کردند، وب اسکارلت تصمیم گرفت از نام تجاری ای استفاده نماید که ارزش عاطفی محصول را منتقل کند. دو سری طرح روی بسته بندی صورت گرفته بود.

همان طور که فلیکس اسکارلت اظهار داشت، بسته بندی برای اولین بار توسط صنعتگران هرالدیک در بریتانیا انجام می گرفت. هدف از این امر برقراری ارتباط و درک واقعیت و تاریخ در جعبه ایست که به سادگی تزئین شده است. این ایده بیشتر در تولید سری دوم مورد توجه قرار گرفت و باید جنبه های بصری به گونه ای مورد توجه قرار می گرفت که مصرف کننده از جنبه های عاطفي منع استعمال مشروبات برخوردار باشد.

کلیدها (هرالدیک به معنی: کلید سنت پیتر، نماینده ی مدیریت خانواده، مالیکت، آموزش و پرورش) که از کلیدهای انبار تقطیر بودند و این طراحی ایده ی زمان، مراقبت و پیری را به ذهن مصرف کننده می رساند. هدف از این طراحی ترکیب یک تصویر مرتبط با احساسات، معنا و ریشه ی محصول بوده است.

در سال ۱۷۴۰، آمریکا به عنوان مستعمره بریتانیا کالاهای لوکس را از انگستان، فرانسه، هلند و آلمان برای جمعیت نسبتاً کمی وارد می کرد. این کشور در سال ۱۷۵۰ تنها یک میلیون نفر جمعیت داشت که تا سال ۱۸۱۰ به هفت میلیون نفر رسید. با این که نیمی از جمعیت آمریکا قادر به خواندن نبودند این ماجرا انگیزه ای را برای واردکنندگان به وجود آورد که نام و آدرس خود را روی محصولات بنویسند. از نه میلیون جمعیت انگلستان فقط هشتاد هزار نفر باسواد بودند که مصرف کنندگان را تشکیل می دادند. طراحی بسته بندی عمدتاً برای قشر بالادست جامعه انجام می شد. در اوایل سال ۱۸۰۰ با رشد جمعیت در آمریکا و اروپا، بشکه های چربی، جعبه ی کیسه های کنفی به طور فزاینده ای برای بسته بندی مورد استفاده قرار می گرفتند. با افزایش تقاضا برای کالای مصرفی تحولات در محصولات آلومینیومی، شیشه ای و کاغذ به منظور بسته بندی پدید آمد.

اختراع کیسه های کاغذی (پاکت های خرید)

برای اولین بار در سال ۱۸۵۲، فرانسيس وُل، اختراع دستگاه پاکت های کاغذی را به ثبت اتحادیه رساند. وی به همراه برادرش در سال ۱۸۶۹ به همراه دیگر تولیدکنندگان پاکت های کاغذی را تولید نمودند. یکی از کارمندان شرکت کلمبيا دستگاهی را اختراع کرد که می توانست کاغذ را به قطعات مربع شکل برابر تبدیل کند و پاکت هایی شبیه پاکت نامه تولید کند. پس از مبارزه برای گرفتن حق اختراع در سال ۱۸۷۰ این اختراع به نام وی ثبت گردید.

پس از آن اختراع وی به عنوان مادر پاکت های کاغذی نامیده شد. و در همان سال با تأسیس شرکت پاکت کاغذی شرقی و ثبت اختراع خود توانست چند ماشين صنعتی دیگر را نیز به ثبت برساند.

سه نوآوری مهم در آن زمان به وجود آمد"

  • • اختراع دستگاه کاغذ
  • • توسعه ی بسته بندی آمریکایی
  • • کشف لیتوگرافی

اختراع دستگاه کاغذسازی در فرانسه در سال ۱۷۹۸ باعث شد که تولید کاغذ سریع تر و با قیمت کمتری انجام شود. اساس این ماشین به گونه ای بود که کاغذ را به طور نامحدود (یک سره) تولید می کرد و برای مرحله ی بعدی به یک قالب جداگانه نیاز بود. صنعت انبوه سازی کاغذ با ساخت دستگاه ساخت کاغذ در اروپا آغاز شد و در ایالات متحده امریکا اواسط ۱۸۰۰ روند مکانیزه کردن ساخت کاغذ به دنبال اختراع دستگاه تولید کاغذ آغاز شد و این ماجرا راه را برای دنیای کاغذ که تا پیش از آن برای نوشتن از آن استفاده می شد برای مصارف دیگر هم چون بسته بندی باز کند.

اولین جعبه ی مقوایی در انگلستان در سال ۱۸۱۷ (۲۰۰ سال پس از آنکه در چین اختراع شد) در پایان قرن نوزدهم به وجود آمد.

در سال ۱۸۳۹ بسته بندی مقوایی به وجود آمد و در طول ۱۰ سال تعداد زیادی از محصولات تولید شده به این روش بسته بندی می شدند.

کارتن در سال ۱۸۵۰ به عنوان یک بسته بندی ثانویه با دوام تر به نظر می رسید.

خصوصاً زمانی که همه اقلام در کشتی ها با هم بودند و در رقابت بین تولیدکنندگان برای بالا بردن سرعت تولید و کاهش هزینه های تولید بالا رفت.

رابرت گیر، یک چاپگر آمریکایی ساکن بروکلین اختراع و تولید بخش عمده ای از جعبه های مقوایی را در سال ۱۸۹۰ آغاز کرد. وقتی که به طور اتفاقی یک خط کش فلزی از جای اصلی خود در دستگاه خارج شد و روی مقوا رد انداخت، او متوجه شد که با تا زدن مقوا می تواند کارتن پیش ساخته بسازد.

در حدود سال ۱۹۰۰، کارتن های مقوایی جای جعبه های چوبی را برای بسته بندی های تجاری گرفتند. پس منشأ جعبه های مقوایی که امروزه می شناسیم هم در آمریکا هم در انگستان مربوط به سال های ۱۹۰۰ است. با رشد تجارت نه تنها نیاز به جعبه بلکه با توجه به محتویات جعبه ها نیاز به مهر و موم آنها نیز بود.

تولیدکنندگان باید محتاطانه تر از مصرف کنندگان مبلغ محصول را می گرفتند زیرا از نگرانی های خریداران این بود که آن ها ترجیح می دادند برای محصول واقعی هزینه بپردازند تا بسته بندی آن محصول. بنابراین تولیدکنندگان برچسب های حاوی قیمت را روی محصولات چسباندند تا مصرف کنندگان متوجه شوند که فقط برای وزن و مواد محصول پول نمی دهند. از اولین برچسب ها، برچسب های روی قوطی های چای بودند که حاوی اطلاعات مربوط به وزن و قیمت محصول بودند.

کارخانه ی کورن فلکس کلوگز اصلی از کارتن های مقوایی برای نگهداری دانه ها استفاده می کردند. روی کیسه ها (سلفون های مومی) که اطراف مقوا را پوشانده بودند نام تجاری و اطلاعات مربوط به محصول چاپ شده بود. بعدها لفاف کیسه ای به داخل کارتن منتقل شد. بسته بندی کلوگز تصویری واضح و روشن از درک قوی ساختار و عناصر بصری نام تجاری را می رساند.

برند (نام تجاری) اولیه

در سال ۱۸۰۰ اصطلاح نام تجاری با برند توسط تولیدکنندگان به تصویب رسید. این اصطلاح برگرفته از آهن داغی است که روی پوست دام می گذاشتند تا مالکیت قانونی آن مشخص شود. این ایده بعدها به وسیله ای تبدیل شد تا تولیدکنندگان و فروشندگان از طریق آن بتوانند کیفیت محصول خود را تضمین کنند و راهی برای ردیابی محصول آنها بود. نام تجاری همچنین وسیله ای برای حفاظت از اطلاعات اختصاصی تولیدکنندگان و یادآوری محصولشان از طریق بصری به مصرف کنندگان است.

برادران اسمیت

علامت تجاری برادران اسمیت در سراسر جهان معروف به قطره های ضد سرفه است که برای اولین بار در شیشه های بزرگ در اواسط سال ۱۸۰۰ در نیویورک و بعدها در قالب آبنبات به بازار عرضه شد. آنها تصمیم گرفتند که عکس خود را روی جعبه های آب نبات سرفه چاپ کنند تا فروشندگان به مشتریان بدهند.

روی پاکت، زیرتصویر ویلیام واژه های Trade (نجاری) و زیر تصویر اندرو واژه mark (علامت) چاپ شده بود و این امر خیلی به موفقیت محصول کمک کرد. ایده ی آنها در بسته بندی محصولشان یک انقلاب بود.

این تجارت از طریق پسران و توده های برادران اسمیت به یک تولید انبوه رسید، به طوری که در سال ۱۹۱۵ یک کارخانه تأسیس کردند. با این که بسته بندی از پاکت به جعبه های تاشو تبدیل شد ولی هنوز تصاویر برادران باقی مانده است .

لیتوگرافی

اصل لیتوگرافی توسط آليس سنفدر در سال ۱۷۹۸ کشف شد که نقطه ی عطفی در تاریخ طراحی بسته بندی و تحولات پیشرفته و تولید انبوه است.

از انجانی که بسته بندی ها با جعبه های مقوایی و جعبه های چوبی و بطری ها با یک برچسب کاغذی بودند فرایند لیتوگرافی و چاپ لیبل یکی از قابل توجه تر بن تحولات زمان بود. تا آن زمان برچسب ها یا لفاف ها با دست به وسیله ی پرس های چوبی روی کاغذ چاپ می شدند ولی در اواسط ۱۸۰۰ طرح های چند رنگ افزایش پیدا کردند. تصویرهای پس زمینه برگرفته از هنر روز بودند.

ماشین لینوتایپ (نوعی خط) در سال ۱۸۸۴ توسط اتمار مرگنتالر به عنوان بزرگ ترین پیشرفت در صنعت چاپ متحرک اختراع شد. این اختراع کمک به انقلابی در صنعت چاپ به عنوان اولین دستگاه مکانیزه تولید خط با استفاده از ردیف کردن ماتریس بود، هر ماتریس یک بلوک فلزی، معمولاً برنجی بود که تصویر یک حرف روی آن حکاکی شده بود و یا مهرهایی که در دستگاه یک خط از نوشته را تشکیل می دادند.

پس از استفاده از فلز ذوب شده برای چاپ دوباره از آن استفاده می کردند. اين و دستگاه بسیار سریع تر از حروفچینی دستی بود و نیاز به کارگران کمتری نیز داشت. این دستگاه حروف چینی، آزادی جدیدی در تولید روزنامه ها کتاب ها، برچسب ها و دیگر اشکال بسته بندی ایجاد کرد و برای برقراری ارتباط بصری بسیار رایج گردید.

روبرت کر: پیشگام کارتن های ماشینی

جورج هریس و پسران جعبه سیگار برگ های رنگارنگ چاپ می کردند. برچسب و لیبل زدن روی سیگار موضوعی بود که حتی روزنامه های نیویورک سان هم به آن در سال ۱۸۸۸ پرداخت و اظهار کرد که چند سال گذشته هر برچسبی برای روی سیگار خوب بود و برای هر ۱۰۰۰ پاکت ۱۰ دلار هزینه در برداشت. در حال حاضر برای هر پاکت ۵ دلار هزینه پرداخت می شود. برچسب ها اغلب بهتر از سیگار است.

 

اقتصاد نو

در اواسط سال ۱۸۰۰ و اثرات انقلاب صنعتی در اروپا شاهد یک تغییر بزرگ از مناطق روستایی به مناطق شهری هستیم و همین طور تغییرات گسترده ی محیطی در طبیعت، کار، اقتصاد، نقش زنان در جامعه و حتی اندازه و ماهیت خانواده، تا آن زمان بیشتر محصولات لوکس بودند و برای مشتریان طبقات بالا آماده می شدند. ماشین آلات و فناوری جدید برای تولید محصولات در دسترس توده ی مردم قرار گرفت. تولیدکنندگان بین المللی از راه آهن برای داد و ستد استفاده می کردند.

طراحی بسته بندی نیز با این پدیده ی جدید رشد کرد: بازاریابی ملی و بین المللی و توزیع کالاهای مصرفی.

روش های جدید تولید و توزیع اواخر قرن نوزدهم فرهنگ بسته بندی مواد غذایی را تغییر داده است. پلاستیک صنعتی در اواسط ۱۸۰۰ با استفاده از مواد فیلم عکاسی توسعه یافت. بسته بندی مهر و موم شده توسط جی. اکستین اختراع گردید که از این طریق به تولیدکنندگان فرصتی برای حفظ طراوت و تازگی محصولاتشان را می داد. این پیشرفت ها در تکنولوژی بسته بندی باعث شدند که محصولات سنتی از قبیل گوشت و آرد و همه به طور گسترده ای در دسترس باشند.

ظروف مهر و موم شده توسعه ی بزرگی در طول تاریخ بسته بندی مواد غذایی بود، استفاده از قوطی های حلبی و مهر و موم شده کمک به نگهداری مواد غذایی در طول سال می کردند. همه ی اختراع ها در رابطه با بسته بندی بودند. این آغاز طراحی بسته بندی و بازنگری برای برقراری ارتباط بین نوآوری های تکنولوژیک و تحولات محصول است.

تحولات قرن بیستم

با به وجود آمدن خط مونتاژ توسط هنری فورد در سال ۱۹۱۳ در ایالات متحده تولید انبوه نیز آغاز شد. دولت تلاش می کرد که چگونه بازار آزاد را مدیریت و از مصرف کنندگان حفاظت کند. در سال ۱۹۰۶ دولت فدرال، قانونی را مبنی بر ممنوعیت زدن برچسب گمراه کننده روی بسته بندی مواد غذایی و مواد مخدر وضع کرد. این قانون نیاز به بیان دقیق مواد تشکیل دهنده نداشت بلکه فقط برای جلوگیری از گمراه کردن مشتریان بود. در سال ۱۹۱۳ گوله آمندمنت، قانون ذكر وزن خالصی مراد غذایی را وضع کرد. این قانون به دليل آن بود که زمانی که وزن خالص مواد غذایی در بیرون از بسته بندی (روی بسته بندی) چاپ می شوند برای رفاه حال مصرف کنندگان نیز بهتر خواهد بود، زیرا مشتریان بیشتر به اندازه و شکل بسته بندی توجه می کردند و کاری با وزن آن نداشتند. دیوان عالی کشور آمریکا به لوئیس براندیس اخطار داد که اجازه دهید خریداران محتاط باشند و با حراج کردن کالاهای بی ارزش خریداران را محتاط می کنند. فروشنده ی صادق محصولات خود را با هویت خود می سازد و از مصرف کننده برای شناساندن نام تجاری خرد حمایت می کند.

واضح است که وابستگی متقابل محصولات و بسته بندی آنها در قرن نوزدهم غیرقابل انکار است. در ذهن مصرف کننده این ارتباط شکل گرفته است که محصول و بسته بندی یکسان هستند. چوب کبریت ها بدون قوطی کبریت نمی توانند به فروش برسند. محصولات خشک بدون جعبه های بسته بندی مقرون به صرفه نیستند و مصرف کنندگان با خیال راحت کنسروها را بدون قوطی های فلزی مصرف نمی کنند.

محصولات دارویی با نام های تجاری مثل هاینز، ایووری، نستله برای عموم مردم جذابند و از طریق تبلیغات در سراسر جهان شناخته می شوند، بسته بندی این محصولات برای تبلیغات در روزنامه ها، کاتالوگ ها و پوسترها چاپ می شدند و تأثیر قابل توجهی در پیشرفت طراحی بسته بندی داشتند. گسترده شدن نوآوری های فنی و بهبود مستمر بسته بندی به افزایش دامنه ی انتخاب مواد غذایی و بهبود روزانه ی استاندارد زندگی و افزایش تقاضا در بسته بندی منجر شد. در سال ۱۹۱۰ اولین بار در سوئیس از آلومینیوم استفاده شد. این محصول امکان مهر و موم کردن محصولات فاسدشدنی مثل دارو، شکلات و تنباکو را می داد.

سلفون شفاف در سال ۱۹۲۰ اختراع شد که دوران شروع استفاده از پلاستیک بود. هر دهه پلاستیک جدیدی به بازار معرفی می شد. امروزه پلاستیک در تمام اشکال با فناوری جدید برای بسته بندی مواد و محصولات به طور گسترده ای وجود دارد.

منشا پلاستیک

گلدان های کوچکی که با نام پلاستیک شناخته شده بودند و به شکل سر انسان و حيوانات مختلف بودند. اصل کلمه از ریشه ی لاتین پلاستیکوس به معنای شکل دادن و فرم دادن یک ماده گرفته شده است. اساس پلاستیک نفت است و از زنجیرهای از پلیمرها و اتم های کربن ساخته می شود. پلیمرهای طبیعی مثل تار عنکبوت، شاخ حيوانات و صمغ درخت است که برای تولید لاتکس به کار می روند. پلیمرهای طبیعی در سال ۱۸۰۰ اصلاح شدند و به صورت شیمیایی برای تولید مورد استفاده قرار گرفتند. اولین پلیمر مصنوعی باکالیت بود که در اوایل سال ۱۹۰۰ تولید شد.

بعد از چند دهه شهرنشینی و صنعتی شدن و همینطور بعد از جنگ جهانی اول آمریکا به عنوان کشوری که تولید انبوه دارد شناخته شده بود، از سال ۱۹۲۰ رونق در تبلیغات پس از جنگ صورت گرفت. محصولات جدید و افزایش تقاضا تولیدکنندگان را مجبور به ابداع روش جدید برای فروش آنها می کرد. محصولات خود ارزش های خود را منعکس می کردند. بازاریابی به عنوان یک اولویت و طراحی بسته بندی به عنوان یک استراتژی مهم برای کارخانه های تولید محصول بودند.

طبقه متوسط آمریکا در سال ۱۹۳۰ در حال رشد بودند. زنان به عنوان تصمیم گیرندگان برای خرید خانه نقش بزرگی را در اقتصاد بازی می کردند. بازاریابان به رقابت و یافتن راه هایی برای جذب مشتریان پرداختند. اختراع سبد خرید برای اولین بار در سال ۱۹۳۷ برای معرفی فروشگاه های مواد غذایی تجربه ای تازه بود. اینکه مصرف کنندگان حق انتخاب خرید خود را دارند و فروشندگان اقلام را چیده بودند. مصرف کنندگان با سبد خرید به راحتی مواد را حمل می کردند و زنان در هر سطح اجتماعی و اقتصادی در یک زمان از این ابزار کمک می گرفتند و با تشخیص قیمت مناسب کالاهایی را انتخاب می کردند. طراحی های بسته بندی رقابت را در بازار بیشتر کردند. در اواسط ۱۹۴۰ بسته بندی برای مواد غذایی منجمد بهبود یافتند. سبزیجات و محصولات دریایی بعد از جنگ در رده بندی غذاهای منجمد قرار می گرفتند. همچنین قوطی های آروسل در سال ۱۹۲۷ ساخته شدند و تا سال ۱۹۴۰ به عنوان یک الگوی بسته بندی در بازار کامل نبودند. استیل و آلومینیوم برای ساختن قوطی به کار می رفتند.

قوطی های سنگین اولیه جای خود را به قوطی های آروسل و کنسروها دادند و راهی ارزان برای جلوگیری از اسراف مایعات، فوم، پودر و کرم ها بودند. قوطی های نوشیدنی برای اولین بار در ایالات متحده ی آمریکا در دهه ی ۱۹۳۰وارد شدند که در چهار بخش بودند که در سر آن ها تاجی چوب پنبه ای قرار داشت.

رشد تجارت طراحی بسته بندی: اوایل ۱۹۳۰ بسته بندی به یک صنعت بالغ تبدیل شد. بسیاری از تولیدکنندگان نشریات طراحانی را با آخرین اطلاعات در این زمینه به خدمت گرفتند. عمر تبلیغات از سال ۱۹۳۰ آغاز می شود و توجهات را به سوی طراحی بسته بندی همان طور که در مجلات تخصصی صنعتی مثل داروگر آمریکایی، چای و قهوه جلب کرد. انتشار این مجلات از جمله بسته بندی مدرن در سال ۱۹۲۷ و رکورد بسته بندی در سال ۱۹۳۰ نشان داد که این حرفه چه نقشی در تبلیغات تولیدکنندگان تولید مواد بسته بندی و ... دارد. شرکت هایی که مواد بسته بندی را تولید و عرضه می کردند به عنوان یک منبع برای طراحان بسته بندی بودند. این شرکت ها و همچنین شرکت های چاپ به عنوان متقاضی برای ارائه پشتیبانی فنی و خلاقی برای تأمین مواد نمونه بودند. بعضی از شرکت های بزرگ صنعتی دپارتمان توسعه ی بسته بندی را همچون شرکت کانتینر آمریکا را در سال ۱۹۳۵ راه اندازی کردند. همکاری میان سه منبع طراحی بسته بندی شامل کارکنان در خانه، شرکت های تولیدی، تأمین کنندگان در آن زمان ادامه داشت. در سال ۱۹۳۰ سازمان تبلیغاتی ان. دبلیو. آیر خدمات طراحی بسته بندی را ارائه می دادند. برای بعضی از کارخانه های تولیدی مثل آون، سیرز و... فقط کافی بود که طراحی براساس نظر شخصی تیم طراحی باشد. بقیه ی تجارت ها طراحان صنعتی حرفه ای را استخدام می کردند که بتوانند خلاقیت ها و توانایی های هنری خود را روی سفارش مشتری پیاده کنند. این طراحان صنعتی جدید باید از محصولات مدرن صنعتی طرفداری می کردند، رهبران حرفه ای طراحی بسته بندی، دونالد دسکی نورمن بل گدس، هنری دریفوس، و راسل رایت شروع به طراحی کردند و مهاجر فرانسوی ریموند لویی حساسیت اروپایی خود را وارد هنر کرد.

درک فاکتورهای فنی طراحی بسته بندی در تمام طول زمان مشکل بزرگی برای طراحان است، از آن جهت که ممکن است محصولی که طراحی شده، تولید نشود یا از تولید آن جلوگیری شود یا با کارآیی مناسب در خط تولید قرار نگیرد. برای رسیدن به نتیجه ی نهایی قابل قبول، درک گسترده ای از مواد بسته بندی، تولید، چاپ برچسب زدن و حمل و نقل ضروری است.

طراحان این ایده را درک کردند که کار با سازنده در آغاز پروژه در مقایسه با کار با خرده فروش در پایان پروژه موفقیت آمیزتر است. آنها معتقد بودند که طراحی زمانی ساده خواهد شد که پارامترها شناخته شده باشند.

محصول قرار است چه کاری انجام دهد، چگونه ساخته شده است، چه موادی قرار است استفاده شود و کجا قرار است به فروش برسد. این اطلاعات طراحان را برای انعکاس واقعی محصول بدون استفاده از یک ظاهر فریبنده طراحی شده هدایت می کنند. مفهوم درک درست از محدودیت های طراحی به عنوان یک ابزار برای به موفقیت رسیدن پروژه عمل می کند.

طراحان اخیر با پیشینه های متنوع به استادان جدید خلاقیت هنری در صنعت تبدیل شدند. طراحان جوان از رشته های طراحی گرافیک تجاری، تایپوگرافی، تصویرسازی مد و مهندسی اند. طی زمان حرفه های طراحی موفق، طي مجموعه ای مشترک از اصول و شیوه های کسب و کار توسعه پیدا کرده اند. اگر چه زیبایی ظاهری مهم تر بود ولی ایمنی، راحتی، تولید، انتخاب مواد و ... نیز از اجزای فرآیند هستند. در نهایت مشخص شد که اگرچه ظاهر محصول مصرف کننده را به خرید وادار می کند ولی نمی تواند رضایت را تأمین کند. یک محصول ایده آل تعریف کاملی از عملکرد آن محصول، ارائه می دهد.

یکی از اثرات قابل توجهی که در جنگ جهانی دوم روی طراحی بسته بندی گذاشت، انفجار سوپر مارکت ها و غذاهای از پیش بسته بندی شده بود، به طوری که محصولی را که کارمند فروشگاه مجبور به وزن کشی و بسته بندی آن در ظروف بود، به طور آماده در بازار و بسته بندی شده وجود داشت. این تغییر، کار مشتری را هم راحت تر می کرد که با نگاه به بسته بندی محصول تمام اطلاعات مربوط به آن را از نظر می گذراند. هرچند بسیاری از محصولات در اروپا به صورت فله فروخته می شد و در ایالت متحده اجناس انبوه به صورت بسته بندی به فروش می رسید.

رشد سلف سرویس ها در اواخر ۱۹۴۰ نیاز به بسته بندی را افزایش داد و این فروشگاه ها به فروشنده سکوت (مخفی)، معروف بودند. هرچند بدون وجود فروشنده کسی نبود که وابسته به نام تجاری خاصی باشد.

طراحی بسته بندی بیشتر به یک حرفه ی پویا برای ساخت محصولات قابل فروش و فریبنده برای عموم مردم که نام تجاری را به رسمیت نمی شناختند تبدیل شد. در این بازار وظیفه ی طراحی بسته بندی، ترویج نام تجاری به صورت برجسته تر در قفسه ی خرده فروشی بود. بازاریابی، تبلیغات و مشاوره طراحی بسته بندی فوق العاده بزرگ شد.

حمایت از مصرف کننده

در سال ۱۹۶۲ رئیس جمهور کندی در خطابه ی خود به منافع مصرف کننده پرداخت. در این سخنرانی او خاطر نشان کرد که مصرف کننده حق ایمنی، داشتن اطلاعات، انتخاب، تازگی، راحتی و حمایت دارد. شکاف موجود بین مقررات اداره ی غذا و دارو به معنای این است که مصرف کنندگان حمایت می شوند. نتیجه ی کار گروه های ذکر شده تصویب قانون وزن کشی و بسته بندی قانونی محصولات توسط استرپترسون دستیار ویژه ی کندی در سال ۱۹۶۷ بود.

قانون بسته بندی و برچسب زدن منصفانه

قانون بسته بندی و برچسب زدن روی کالا کمیسیون تجارت فدرال غذا و دارو را به سمت صدور مقرراتی در خصوص نیاز همه ی کالاها به برچسب برای افشای محتوا، هویت کالا، نام و محل کسب تولیدکننده، بسته بندی کننده و توزیع کننده محصول هدایت کرد. این قوانین برای جلوگیری از ضرر و زیان (یا به منظور تسهیل مقایسه)، توصیف مواد تشکیل دهنده، برچسب قیمت و اندازه ی بسته وضع شدند. دفتر وزن و اندازه گیری مؤسسه ی ملی استاندارد و فناوری وزارت بازرگانی آمریکا موظف به ترویج استفاده ی یکنواخت ایالات فدرال از برچسب روی کالاهای مصرف کنندگان بود.

با تصویب قانون بسته بندی و استفاده از برچسب کالا در سال ۱۹۶۷، در حال حاضر دولت فدرال موظف به استفاده از برچسب و دقت در بسته بندی است. در نتیجه شرکت های تولیدی برای پاسخگویی به استانداردهای جدید، نیاز به تجدید نظر در بسته بندی داشتند. با تقاضاهای جدید، شرکت های طراحی توانایی های خود را برای بسته بندی گسترش می دهند. هنری جی استرن معاون اول کمیسریای گروه مصرف کنندگان شهر نیویورک معتقد است که آینده ی بسته بندی در صنعت به درک خواسته های مصرف کننده بستگی دارد. خریداران خرده، مصرف کنندگان نهایی صنعت بسته بندی هستند. آنها بسته بندی را برای فاش کردن و نه پنهان کردن و برای اطلاع رسانی و نه فریب می خواهند و باید این استانداردها را در طرح های خود داشته باشند. در غیر این صورت عواقب آن متوجه دولت خواهد بود.

پیشرفت در طراحی بسته بندی

دستاوردهای علمی و فنی ناسا نقش زیادی در پیشبرد فناوری بسته بندی دارد. مکعب های لقمه ای، پودر یخ زده ی خشک، لوله های آلومینیوم، بسته بندی های نوشیدنی با ورقه های فویل برای محافظت و عمر طولانی تر. پیشرفت در فن چاپ در سال ۱۹۶۰ نیاز برای بسته بندی را برای ارتباط تصویری با محصول به سرعت گسترش داد. با تنظیمات (تصویر متن به دست آمده مثبت یا منفی بسته و نیاز برای ارانه شدن روی یک سطح شفاف از حروف و علامت ها) طراحان کنترل بهتری روی حروف و فاصله بین خطوط داشتند. با کارهای چاپی تجاری طراحانی همچون هرب لوبالین و میلتون گلاسه، صنعت چاپ به عنوان یک فرم هنری ارزشمند بزرگ شد. تایپوگرافی، طراحی گرافیک، طراحی بسته بندی و تبلیغات به وضوح بخشی از چشم انداز فرهنگی هستند که بعد از قرن بیستم به چالش کشیده شدند و تعریف جدیدی از مرزهای بین هنر خوب و هنر تجاری ارائه دادند.

بعد از جنگ شکاف بین آن چه هنر والا نامیده میرند و آنچه که هنر کم ناميده می شد به وجود آمد. هر روز تولید انبوه اجناس و ساخت آنها به روز و منحصربه فرد بوده است. اندی وارهول روی قوطی کوکاکولا عکس چاپ کرد. جمبهی بریلو قوطی سوپ كمپبل که با توجه به هنر پاپ طراحی شده بود و تصویرسازی هایی که بر اساس پیکرنگاری آمریکایی بود.

مواد گرافیکی تصویر عمومی شرکت را منعکس می کردند، مانند سربرگ و آرم (لوگو) که هویت یک سازمان را نشان می دادند. این شرکت ها با تأکید بر هویت سازمانی و رونمایی از محصولات جدید مجبور به، به روز رسانی و ایجاد هماهنگی میان تصاویر بصری برای ایجاد یک تصور قوی و ماندگار در ذهن مصرف کنندگان شدند.

در سال ۱۹۶۰ در نشریه ای با عنوان «بسته بندی، پژوهش و کمک به طراحی اظهار نظری از ادوارد دابليو. جي. فاسن، چاپ کرد مبنی بر اینکه بازاریان روی برچسب های بعضی نوشیدنی ها تجدیدنظر کنند، زیرا این بسته بندی که مصرف کنندگان آن کارگران هستند، برچسبی مناسب زنان دارد. بازاریابان متوجه شدند که مارک های مختلف باید مناسب طیف های مختلف مردم باشد و تصویر نام تجاری نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند.

نیاز به ایجاد تمایز در بسته بندی، تولیدکنندگان را مجبور به توسعه ی مواد و سازه هایشان کرد. طراحان بسته بندی نه تنها موظف به ارائه ی طرح های جدید، بلکه پاسخ به دولت فدرال هم بودند. در اواسط ۱۹۶۰ اقتصاد رشد بیشتری در ایلات متحده داشت. با تولید بیش از نیاز مصرف کنندگان رقابت افزایش یافت. محصولات جدید با نرخ های جدید وارد بازار شدند که نتيجه ی آن شکستن محصول و سود پایین بود.

مصرف کنندگان نشان دادند که نسبت به خرید بیشتر مشکوک هستند و خیلی تحت تأثیر بسته بندی ها با تغییرات جدید قرار نگرفتند.

تغییرات در محصولات بسیار ناچیز بودند، تولیدکنندگان شروع به پیدا کردن روش هایی برای ایجاد تمایز محصولات خود در بازار رقابتی شدند.

در حالی که تغییرات در توزیع و فروش کالاها اتفاق افتاد، پیشرفت های تکنولوژیک و ایجاد تکنیک های تولید جدید، فرایندها، مواد جدید از جمله پلاستیک های جدید بسیاری از رهبران صنعت را با چالش روبرو کرد و آغازی چشمگیر در توسعه ی محصول پدید آمد. در سال ۱۹۶۶ طراحی به نام آلن برسنی از تولیدکنندگان خواست تا با تمرکز روی توسعه ی محصول با سطوح فلزی، با انعطاف پذیری بیشتری در بسته بندی محصول منحصر به فرد خود استفاده کنند. طراحان دیگری مانند هیوارد بلیک توجه بیشتری بر جنبه های لمسی سطوح فلزی را مطرح کرد. در جریان تحولات زمانی، مقوا به طراحان این اجازه را داد که بسته بندی منحنی شکل را توسعه دهند. در سال ۱۹۷۰ تعدادی از شرکت های طراحی بسته بندی دفاتر بین المللی تأسیس کردند. طراحی بسته بندی تبدیل به یکی از ابزارهای بازاریابی بیش از آن چیزی که روی بیلبورد وجود داشت شد.

food packaging key visual 16900c 31 fix1920x880

ظهور اپل

در سال ۱۹۷۷ شرکت اپل با استیو جابز ادغام شدند و کامپیوتر اپل ۲ را راه اندازی کردند. نرم افزار مکینتاش که با حجم 128k آغاز شد برای همیشه در امر طراحی تغییراتی ایجاد کرد و سنگ بنای طراحی امروز را بنا نهاد.

اپل به عنوان یک شرکت پیشرو با راه اندازی کامپیوترهای نیکل و مجموعه ای از رنگ ها، متفاوت با کامپیوترهای بزرگ همیشگی عمل کرد. آی مک نه تنها در تولید کامپیوتر بلکه در ساخت قطعه های کوچک، لوازم اداری و لوازم جانبی نیز روندی تازه را آغاز کرد.

در سال ۱۹۸۰ با رشد مراکز خرید و سوپر مارکت ها تقاضا برای محصولات بیشتر شد. سوپر مارکت ها عملیات خود را با تولید غذاهای آماده گسترش دادند. مغازه های کوچک قدیمی محلی مثل قصابی، گل فروشی، نانوایی با بسته بندی های جدید و سیستم های تجاری تازه مسیر جدیدی را آغاز کردند. در طی این دوره از رقابت شدید در بازار محصولات موفقیت خود را مدیون بسته بندی های تازه بودند. با افزایش مداوم رقابت در بازار تولید رشد قابل توجهی در شرکت های طراحی در سراسر کشور پدید آمد.

شرکت های تازه تأسیس و شرکت های موجود شروع به دیدار با مارک های راکد و گسترش طراحی برندهای جدید کردند و طراحی بسته بندی در سراسر جهان به رسمیت شناخته شد.

زمانی که انجمن های طراحی ۱۹۸۰ (دهه ی هشتاد) از منافع شرکت های بسته بندی که اهداف خود را از طریق شبکه ها گسترش می دادند حمایت می کرد.

عضویت در سازمان هایی مانند شورای بسته بندی طراحی (ایالات متحده)، شورای طراحی (بریتانیا)، انجمن طراحی بسته بندی (ژاپن)، انجمن بسته بندی تایلند به رسمیت شناختن در سطح ملی و بین المللی بود، در امریکا گروه کلمن، مؤسسه دسکی جوستمن مایرز مؤسسه ی لاندور، هیتلمن و رابینسون، پریمو آنجلی، گروه شکتر و مؤسسه ی تیگ از مشهورترین شرکت های طراحی بودند که کسب و کار اصلی آنها طراحی بسته بندی بود.

پایان یک قرن

تولیدکنندگان سال ۱۹۹۰ با محصولات مارکدار بسیار زیاد خود و معاملات همزمان دریافتند که برای توسعه ی محصولات خود نیاز به مهندسان طراحی و تیم طراحان بسته بندی دارند. سهولت از جنبه های مهم تقاضا و توسعه ی بازاریابی است. بازدهی، قابلیت استفاده ی مجدد و نگرانی های زیست محیطی نیز از موارد مهم هستند. قوطی های قبلی تبدیل به قوطی هایی شدند که آسان باز می شدند. شیشه ها جای خود را به پلاستیک ها دادند، نگرانی مصرف کنندگان در خصوص شیشه ها که جای خود را به بسته بندی های مقوایی جدید دادند.

در سال ۱۹۹۸ مجله ی کمپانی فست در مقاله ای از دانیل ژنیک از اساتید دانشگاه هاروارد اظهار داشت که به طور متوسط سهام ۳۰۰۰۰ سوپر مارکت حدود ۵۰ درصد بیش از پنج سال پیش رشد کرده است. با ورود به فناوری و نوآوری به شرکت ها، محصولات در کوتاه ترین زمان در معرض دید قرار گرفتند. شرکت ها به دنبال فرصتی برای پیدا کردن طراحان جدید برای بسته بندی های خود به منظور ارائه ی ارتباطات بهتر بودند.

طراحی امروز

جا گرفتن مفهوم لوکس براساس ارزش مصرف کنندگان در اوایل قرن بیست و یکم طراحی را به عنوان عاملی برای ایجاد افتراق بین سطوح بالا و پایین قرار داد. طراحی اثاث منزل، خودرو، تلفن های همراه و کامپیوتر به یک فاکتور مهم در جریان مصرف تبدیل شد. با قوی تر شدن احساسات زیبایی شناسی مصرف کنندگان توسط کیفیت طراحی سبب شد که با آگاهی کامل تری به تصمیم گیری برای خرید بپردازند. طراحی بسته بندی امروزه بسیار متنوع است. با اینکه در یک حوزه نیست در قرن بیست و یکم این رویکرد وجود داشت که مفهوم سادگی یک فلسفه ی در حال ظهور است.

سادگی

در مقاله ی (هوشمند باش، ساده باش) راب والاس اظهار داشت: سادگی در طراحی و ارتباطات از موثرترین راه هاست. استراتژی های جدید بصری ارتباطی را بین نام تجاری و مصرف کننده برقرار می کند که باعث می شود هویت نام تجاری را افشا کند. موفق ترین برندها آنهایی هستند که از علائم خلاصه و مؤثر استفاده می کنند. وی افزود: استفاده از رنگ، علامت و آیکون هاست که این برندها بر آن ها تمرکز می کنند. استراتژی کلیدی این برندهاست که پیام خود و هویت خود را در طراحی های بسته بندی اعلام می کنند. طراحان بسته بندی نیاز به درک ارتباطات بصری، طراحی سازه، بازاریابی، امور مالی، جامعه شناسی، روانشناسی، اقتصاد و تجارت بين الملل دارند. بررسی طراحی بسته بندی در طول تاریخ با نیاز مردم آغاز می شود. در جریان تغيير جوامع، رقابت در بازار، حوادث تاریخی، تغییر در شیوه ي زندگی و پیشرفت از طريق اكتشاف ها، نوآوری ها و اختراع ها توسط توسعه ی طراحی بسته بندی تحت تأثیر قرار گرفته اند. عوامل زیادی برای توسعه ی رو به جلوی این حرفه تأثیر گذاشته اند.

  • آدرس: تهران - خیابان انقلاب - خیابان 12 فروردین - پایین تر از چهارراه روانمهر - پلاك 238
  • تلفن: 66403111 - 021
  • ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نمادهای اعتماد

Please publish modules in offcanvas position.