پشتیبانی و مشاوره: 66403111 - 021
0 item:
 x 

سبد خرید شما خالی است!

چاپ جعبه دارویی آرایشی بهداشتی
02 اسفند 1399

چاپ جعبه

905 مرتبه مشاهده شده

صنعت چاپ و بسته بندی

در زندگی امروزی به دلیل افزایش جمعیت ، نیاز به انواع صنایع و کارخانجات تولیدی برای رفع نیازهای انسانها افزایش یافته است در نتیجه با تولید کالا و محصولات ، نیاز زیادی به بسته بندی مناسب آن محصول احساس میشود. چاپ جعبه با بهتریم کیفیت چاپ برای داشتن بسته بندی خوب مهم و ضروری است. مرحله بسته بندی باید با ظرافت و دقت خاصی انجام گیرد زیرا باعث حفظ کیفیت و ماندگاری بالا و در نتیجه معرفی کالا به مشتری و جذب آن میگردد.  

چاپ جعبه

فروش یک محصول تنها به کیفیت محصول بستگی ندارد. بلکه مهم ‌ترین مرحله برای فروش محصول این است که محصول تولیدی در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها بتواند نظر مشتریان را جلب کند و در قفسه‌ها به چشم بیاید. بنابراین نوع بسته بندی و چاپ جعبه محصول در میزان فروش آن نقش به سزایی را ایفا میکند. یک محصول باکیفیت همراه با بسته‌ بندی خوب و حرفه‌ای می‌تواند سطح فروش شما را در بازار پر رقابت امروز بالا ببرد. همین امر موجب شده تا تولیدکنندگان و کارخانجات بزرگ در سرتاسر جهان بخشی از شرکت خود را به طراحی و چاپ بسته‌بندی محصولاتشان اختصاص دهند.

پس از مشخص شدن ابعاد محصول، محتویات و لوازم جانبی که همراه با محصول به مشتری ارائه می‌شوند، می‌توان ابعاد جعبه شامل طول، عرض و ارتفاع را محاسبه کرد. بهترین نرم‌افزار جهت تهیه خط قالب جعبه، نرم‌افزار اتوکد است. پس از آماده کردن خط قالب توسط اتوکد میتوان برای نرم‌افزارهای دیگر خروجی گرفت. پس از آماده‌کردن ابعاد و خط قالب جعبه حالا نوبت به طراحی ظاهری جعبه می‌رسد که به یک طراح باتجربه نیاز دارد.

چاپ جعبه در مدلها، جنس‌ها و افکت‌های پوششی مختلفی قابل تولید و چاپ است که در ادامه به تفکیک به توضیح هر کدام می‌پردازیم:

  1. جعبه مقوایی
  2. جعبه لمنیت کارتن
  3. جعبه هارد باکس یا جعبه سخت

چاپ و طراحی انواع جعبه های دارویی

جعبه دارو در رده بسته بندی های بهداشتی قرار می گیرد. چاپ و طراحی جعبه دارو باید متناسب با شرایط و ضوابط مشخصی باشد که از سوی وزارت بهداشت هر کشور بخشنامه می شود. اولین اصل مهم استفاده از مقواهای بهداشتی می باشد، اصل دوم استفاده از اشکال و علائم مشخص کننده دارو در چاپ جعبه می باشد. مورد سوم که بیشتر تشویقی است تا اجباری استفاده از طرح های خلاقانه و با کیفیت می باشد، داروی تولیدی باید توان رقابت با مشابه خارجی را داشته باشد، یک طرح خلاقانه تاثیر زیادی بر افزایش اعتماد مصرف کنندگان دارد.

کارشناسان دارویی می گویند: اکثر داروهای ایرانی کیفیت برابر با مشابه خارجی را دارند اما قیمت پایین تر و بسته بندی های ساده و بی کیفیت باعث می شود تا اعتماد مردم نسبت به داروهای داخلی کاهش پیدا کند. در آن سو داروی مشابه خارجی همین کیفیت را دارد اما بسته بندی آن با کیفیت تر است، خارجی ها به بسته بندی محصولات شان بها می دهند و همین جا است که مصرف کننده اعتماد بیشتری پیدا می کند. بسته بندی شیک و با کیفیت باعث می شود:

 ۱. مصرف کننده نمره مثبت به دارو دهد.

 ۲. مصرف کننده یقین پیدا کند این دارو برای او موثر است. در حقیقت اگر قیمت بسته بندی را حذف کنیم  داروی مشابه داخلی و خارجی تقریبا یک قیمت و یک تاثیر در روند بهبودی بیماری را دارند.

مراحل تولید جعبه دارویی

در تولید جعبه دارویی معمولا از مقوای پشت سفید و ایندربرد که بیشترین استانداردهای بهداشتی را دارند استفاده می شود. در مرحله اول برای طراحی جعبه دارو اصل ثابت و کلی در نظر گرفته می شود: اندازه دقیق ابعاد و وزن دارو، سپسس طراح جعبه انواع مقوا با گرماژ مناسب را پیشنهاد می دهد و اگر طرح مورد نظری ندارید، نمونه های مناسب پیش فرض را به شما نشان می دهد و با تغییراتی که مد نظر خودتان است نمونه اولیه از جعبه طراحی می شود. در مرحله دوم، نوبت به طرح های چاپی می رسد. در این مرحله ایده های خود شما، قوانین بخشنامه ای، پیشنهادات و اصلاحات طراح تلفیق شده و یک نمونه اولیه تولید می شود و اگر سفارش دهنده این نمونه را تایید کند تولید به مرحله عمده می رسد.

مواردی که شما به عنوان تولید کننده دارو باید مد نظر داشته باشید

در تولید داروهایی که مناسب مصرف کودکان و نوجوانان هستند طرح های مناسب و جذاب برای رده سنی شان را در نظر بگیرید. سعی کنید طرح های چاپی مورد نظرتان در عین سادگی جذاب و قابل اعتماد باشند، برای هر دارو از یک فونت، طرح، رنگ غالب و لوگو خاص استفاده کنید زیرا این چهار مورد تصویرساز داروی شما در ذهن مصرف کننده هستند. در چاپ جعبه روی برند شرکت خود بیش از اندازه مانور ندهید، شما انواع مختلفی از داروها را تولید می کنید و لوگویی که برای هر نوع دارو در نظر می گیرید باعث شناخت آن توسط مصرف کننده می شود، نام و لوگوی برندتان که یک طرح ثابت روی هر جعبه است را، در درجه دوم قرار دهید. و مورد آخر اینکه: استحکام، ظرافت و زیبایی بسته بندی شما مساوی است با: استحکام اعتماد مشتریان. کیفیت چاپ و بسته بندی هرمحصول، تاثیر مستقیم روی شناخته شدن برند تولید کننده و هم چنین فروش آن محصول دارد.

در چاپ جعبه دارو اغلب از طرح های ساده استفاده می شود، در واقع چیزی که مصرف کننده دارو به آن توجه می کند، عبارات و اعداد هستند که حاوی اطلاعاتی از جمله: نوع دارو، نام دارو، دز دارو، مشخصات تکمیلی و هشدارها می باشند. مواردی که در چاپ جعبه دارو باید به آن توجه شود:

۱. رنگ و نوع طرح ها (برای مثال: قرص لانوکسین همیشه با رنگ آبی و خط نارنجی در وسط جعبه شناخته می شود).

۲. فونت و سایز عبارات روی جعبه می باشد (دو زبان فارسی و انگلیسی در دو طرف جعبه). 

در ساخت جعبه دارو از مقوای ایندربرد در گرماژهای مختلف استفاده می شود که مناسب برای بسته بندی های بهداشتی، دارویی و غذایی می باشد.

جعبه دارو، ساخت و تولید

در تولید و چاپ جعبه دارو از ۳ نوع مقوای: ایندربرد، پشت سفید و گلاسه استفاده می شود. طراحی جعبه باید مطابق با استانداردهای بین المللی باشد، یعنی: باید از رنگ های مناسب و تعیین شده برای اعلام هشدار استفاده کرد، اطلاعات مربوط به دارو بدون کاستی باشند، خط بریل به صورت برجسته روی جعبه وجود داشته باشد، تاریخ تولید و انقضای دارو حک شده باشد و سایز جعبه نیز با استاندارهای اعلام شده

همخوانی داشته باشد.

روش های بسته بندی دارو

بسته بندی با اهدافی همچون نگهداری محصول و محافظت از آن و اهداف تبلیغاتی طراحی و تولید می شود. یکی از روش های بسته بندی محصولات استفاده از جعبه مقوایی و کارتنی است. جعبه‌های مقوایی عنصر اصلی در صنعت بسته‌ بندی مخصوصا در صنعت غذایی و داروسازی بوده است.

پیشرفت‌ تکنولوژی باعث ایجاد تکنیک هایی نوین در صنعت بسته بندی شده است. چاپ جعبه دارو برای عرضه دارو برای استفاده عموم مردم، بسیار مهم می باشد. با چاپ جعبه دارو می توان محصول را به صورت بهداشتی ارائه داد و در برابر صدمات احتمالی حفاظت نمود.

در واقع برای فروش محصولاتی مانند دارو، نیاز به چاپ جعبه دارو می باشد تا بتوان با ارائه یک بسته بندی زیبا محصول خود را به فروش رساند. این نوع بسته بندی ها ایمن و ارزان هستند و می توانند مقدار زیادی از دارو را در خود جای دهند و اینکه این جعبه ها قابل بازیافت هستند و به کاهش هزینه ها کمک می کنند.

بسته بندی دارویی

بسته بندی دارویی شامل کلیه فرآیندهای عملیات تولید از طریق کانال های توزیع دارو به مصرف کننده نهایی می شود. در کشورهای تولید کننده دارو بسته بندی به عواملی همچون اطمینان از ایمنی بیمار، اطمینان از اثر بخشی دارو، کنترل تخریب دارو توسط اکسیژن، رطوبت و گرما و … دارد. بسته بندی بخش جدایی ناپذیر از محصولات دارویی است. در چاپ جعبه دارو باید از مقواهای مخصوص به نام ایندر برد استفاده کرد.

چرا که این مقوا دارای گواهینامه بین المللی بهداشتی می باشد و در بازار با نام مقوای بهداشتی شناخته می شود. این مقوا در گرماژهای مختلف وجود دارد. بعد از چاپ جعبه دارو جعبه ها تیغ زنی شده و یک طرف آن چسبیده  می شود و سپس راهی کارخانه دارو سازی می شود.

در برخی موارد از مقوای پشت طوسی نیز برای چاپ جعبه دارو استفاده می شود زیرا محصول تماس مستقیم با جعبه نداشته و از نظر بهداشتی مشکلی نخواهد داشت. بسیاری از شرکت‎ها جعبه‌های لمینتی باکیفیت برای نگهداری دارو تولید می‌کنند که از لایه‌های کاغذ، آلومینیوم و لایه‌های نازک پلی اتیلن ساخته شده‌اند و باعث بالا رفتن مقاومت جعبه در برابر آب، نور و هوا می‌شوند.

موارد بسته بندی

هنگامی که پای بسته بندی محصولات دارویی در میان باشد، مهمترین و اصلی ترین نکته اجتناب از هر گونه آلودگی هنگام بسته بندی است که باید در نظر گرفته شود. بسته بندی هایی مورد قبول است که عاری از هرگونه میکروب و آلودگی باشد. تولید‌کنندگان بسته‌ بندی‌های دارویی همواره باید اصلی‌ ترین عملکردهای دارویی را در نظر بگیرند.

جعبه مقوایی

جعبه‌های دارویی در برابر تراوش مواد مقاوم هستند و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهند دارو در بسته‌ بندی نفوذ کند. شرکت‌های بسته بندی دارویی حفاظت کامل از محصولات دارویی بعد از بسته‌ بندی را هم تضمین می‌کنند و از کیفیت محصولات دارویی محافظت می‌کنند. جعبه‌های مقوایی دارو حاوی اطلاعات مفیدی درباره داروی موجود در بسته‌ بندی به مشتری ارائه می‌دهند. اطلاعاتی مانند نام دارو، مقدار تجویز شده، تاریخ انقضا و تعداد داروی موجود در بسته که معمولاً روی جعبه چاپ می‌شوند. اطلاعات چاپی روی جعبه‌های مقوایی باعث سهولت در شناسایی و تشخیص داروهای داخل جعبه می‌شوند. به طور یقین، طراحی و تولید برچسب و بسته‌بندی در صنعت داروسازی روز به روز توجه بیشتری را به سمت خود جلب می کند. شرکت‌ های بسته بندی دارویی می‌توانند تصویر و ذهنیت بهتری نسبت به برندها ایجاد کنند، روش مصرف داروها را تسهیل کنند و همچنین خطا در مقدار مصرف تجویز شده دارو را به حداقل برسانند.

موارد مهمی که باید در چاپ و تولید جعبه دارو رعایت کرد شامل موارد زیر می باشد:

  • طراحی جعبه بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی
  • کاربرد درست رنگهای خاص برای اعلام هشدار خطر
  • استفاده از فونت بریل برای افراد نابین و کم بینا
  • امکان چاپ اطلاعات روی جعبه در حین عبور از دستگاه بسته بندی
  • استفاده از پلمپ جعبه و مواردی که اصالت کالا را تایید می کند مثل برچسب اصالت کالا،

برچسب های حرارتی و …

چاپ افست یو وی

افست یووی برای چاپ بر روی سطوح با جذب پایین مانند چاپ متالایز، چاپ ترنسپرنت، چاپ بر روی سلفون و … مناسب است. این سطوح به دلیل جذب رطوبت بسیار پایین، مرکب معمولی یا کانورشنال بر روی آنها قابلیت خشک شدن ندارد‌. چاپ بر روی این سطوح به وسیله مرکب‌های یووی انجام میگیرد. مرکب‌های یووی قابلیت آن را دارد که با گذشتن از زیر لامپ‌های یووی خشک شوند. این نوع چاپ فقط به وسیله ماشین‌های چاپ هایبرید (هیبرید) قابل انجام است.

چاپ UV نسبت به چاپ افست معمولی به همان نسبت که گرانتر است مزایای فراوانتری دارد. ورود به چاپ UV در درجه اول یک تصمیم استراتژیک است که برای شخص این امکان را فراهم می‌کند که به قسمت‌های جدیدی از بازار و خریداران دسترسی داشته باشد. در بخش بسته‌بندی – که قسمت عمده‌ای از این بازار محسوب می‌شود- کسانی که حاضر به پرداخت بهای اضافی جهت قابلیت‌های چاپ UV و افکت‌های حاصل از آن باشند، مشتری بالقوه به شمار می‌روند.
نقش ارزش افزوده چاپ یووی با افزایش تنوع محصولات چاپی و با استفاده از طراحی‌های گوناگون بر روی سطوح چاپی مختلف (نظیر افکت‌های گوناگون و چاپ متالیک و چاپ بر روی انواع فویل‌ها و پلاستیک‌ها و همچنین انواع پوشش‌های مات و براق) در پایان کار، مشخص می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت که افست ورقی UV با چاپ بر روی طیف وسیعی از سطوح و جنس‌های مختلف، از ارزش افزوده قابل توجهی برخوردار می‌شود.

  • آدرس: تهران - خیابان انقلاب - خیابان 12 فروردین - پایین تر از چهارراه روانمهر - پلاك 238
  • تلفن: 66403111 - 021
  • ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نمادهای اعتماد

Please publish modules in offcanvas position.