پشتیبانی و مشاوره: 66403111 - 021
0 item:
 x 

سبد خرید شما خالی است!

بسته بندی سبز
31 فروردين 1400

فرهنگ بسته بندی

850 مرتبه مشاهده شده

 

همه می دانیم که تبلیغات مناسب با سطح علمی خوب موجب بالا رفتن سطح فروش و افزایش تولید می شود. تولید بالا نیازمند بسته بندی مطلوب است. انجام به موقع و با کیفیت سفارشات بسته بندی و خدمات جانبی آن رؤیایی است که در صنعت بسته بندی تحقق می یابد.

امروزه تبلیغات به عنوان یک علم نوین از علوم دیگری همچون جامعه شناسي، روانشناسی، فروش، بازاریابی، طراحی، گرافیک، مجسمه سازی، پیکر تراشی، چاپ، دکوراسیون معماری و غیره بهره می جوید و هر کدام از علوم فوق زیر مجموعه ای از علم نوین تبلیغات می باشد.

اکنون شرکت های تبلیغاتی باید دارای جایگاه ویژه ای باشند و اگر آن ها را تقسیم بندی نماییم یا باید صاحب رسانه باشند یا به عنوان یک بنگاه مشاور عمل نمایند. یک شرکت تبلیغاتی نمی تواند هم صاحب رسانه، هم مشاور و برنامه نویس تبلیغاتی باشد.

استفاده به موقع و وسیع از رسانه های ذکر شده در بالا نشان دهنده یک مدیریت منظم و برنامه نویس آگاه می باشد. امروزه برنامه نویسان تبلیغاتی در ایران اکثراً گرافیست می باشند و آن ها بر اساس ایده های گرافیکی یک مدیریت خاصی را خلق می نمایند. در حالی که برنامه نویسی تبلیغاتی باید مشخص، آگاه و وارد به مسائل بازاریابی و صنعتی در ترفندهای علم فروش باشد.

امروزه قبل از این که بسته بندی های یک کالای در حال تولید آماده گردد ابتدا در برنامه نویسی تبلیغات و در بخش تحقیقات اولیه ایده های ابتدایی و جنس بسته، انداره و میزان حجم آن، مشخص و نام، لوگو و شخصیت پردازی آن طراحی، انجام می شود.

تمام طرح ها در این مرحله خام و هنوز نپخته می باشد. مدیر مجموعه، نظرات مجریان خود، گرافیست ها و طراحان بسته بندی را گرفته و پیشنهاد خود را در مورد بسته جدیدی که خلق خواهد شد، ارائه می کند. بسته جدید، حامل کالایی است که قرار است در بهترین نقطه فروش بازار قرار گیرد و پیام های تبلیغاتی که از طریق رسانه های متفاوت در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهد گرفت اثر روانی خود را برای انتخاب و خريد بسته مورد نظر نیز القا خواهد نمود.

در طول دهه هشتاد، انقلاب چاپ الکترونیک باعث ایجاد یک موج شدید در دیجیتالی کردن فرآیندهای صنعت چاپ شد، حال آنکه در دهه گذشته گسترش ناگهانی و شدید اینترنت، بسیاری از واقعیت های زندگی را بر روی صفحه رایانه آورد. پیشرفت ها هم زمان بود با پاسخگویی هایی در مورد اینکه به انتهای رسانه چای رسیده ایم؛ اما عکس آن اتفاق افتاد. الکترونیکی شدن بیشتر و در حقیقت دنیای رسانه ها، نیازمند مصرف بیشتر کاغذ و افزایش تقاضا برای محصولات چاپ شده است.

تمایل به افزایش مصرف كاغذ یک نیاز جهانی است. این تمایل نه تنها برای موضوعات چاپی، پلکه در بخش بسته بندی که به فناوری و امکانات بیشتری نیازمند است، هم وجود دارد. قوانین صریح و دقیق بهداشتی در بسته بندی مواد غذایی باید رعایت شوند و اغلب این کاغذ است که جایگزین سایر مواد در بسته بندی می شود. یک مقایسه از مصرف هر فرد در کشورهای صنعتی و در حال توسعه، نشان دهنده یک پتانسیل بسیار عظیم برای مصرف کاغذ است. در حالی که درسال ۱۹۹۷ در آلمان به ازای هر نفر حدود 196 كيلوگرم كاغذ مصرف شده و در اروپای غربی مقدار مصرف 184 کیلوگرم بوده است. به عنوان مقایسه مقدار مصرف در برزیل ۳۹، در چین ۲۷ و در روسیه کمی بیشتر از 14 کیلوگرم کاغذ به ازای هر نفر بوده است. بنابر برآوردهای فاائو (FA0)، مصرف سالیانه کاغذ در جهان تا سال 2010، 3 درصد افزایش خواهد یافت و در این میان کاغذهای چاپ شده سهم مهمی از این افزایش را به خود اختصاص می دهند.

سیستم تولید یکپارچه و منظم، نیازمند مراعات بسته بندي و چاب با کیفیت مرغوب و به موقع می باشد.

صاحبان کالاهایی که به کیفیت می اندیشند به بسته بندی یا ظاهر خوب، آراسته با جنسیت مستحکم و مقاوم، نظر مثبتی داشته اند. در یک نظر کلی برخی از چاپخانه ها سفارشات چند شرکت بزرگ را انجام می دهند و ددر سیر صعودی، تولید سفارشات چاپ رو به افزایش خواهد بود و چاپخانه هایی که توانایی انجام کیفیت برتر با راندمان بالا را دارند سهم خوبی خواهند داشت.

خط

خط یکی از عوامل مهم در طراحی بسته بندی است. لذا تنوع بسیار خطوط و حروف لاتین، طراحی روی بسته را مشکل می کند، بعضی از طراحان به استفاده از خطوط خاصی عادت کرده اند. در حالی که در طراحی روی بسته ها باید با توجه به خصوصیات مشتری مورد نظر، ابداعات جدیدی صورت گیرد.

متن چاپ شده روی بسته ها و برچسب ها معمولا به عنوان نوشتار روی جعبه نامیده می شود و نقش مهمی در انتقال پیام از کالا به مصرف کننده دارد. به منظور تأثیر بیشتر برای توجه به کالا در قفسه خرده فروشی ها، نوشتار مزبور باید به آسانی دیده و درک شود و مصرف کننده بتواند طی چند ثانیه به طبیعت و ماهیت کالا و چگونگی استفاده و نگهداری آن پی ببرد.

قوانین و مقررات مختلف ملی، قواعد معینی درباره محتوای متن و چگونگی استفاده از آن را روی بسته یا برچسب وضع می کنند. به علاوه در تعداد زیادی کشورها مقررات اختیاری در مورد ضوابط اجرایی و همین طور رویه های تجاری غیر رسمی وجود دارد که یک صادرکننده باید کاملاً به آنها توجه کند. برخی از نیازمندی های عمومی اطلاعات کالا به شرح زیر است:

-کشور مبدأ؛

- نام تولیدکننده و نشانی؛

- نام کالا، کیفیت درجه، مدل، اندازه و غيره ؛

- تركيب محمول، محتويات، افزودنی ها و غيره؛

- برای اقلام غذایی، ارزش غذایی آنها؛

- تعداد کالا در بسته، بیان کننده تعداد کالایی است که در کشور هدف مورد استفاده قرار گرفته و تعداد خدمات پس از فروش و غیره ارائه شده است؛

- اطلاعات در مورد تاریخ تولید و پایان مصرف، ضمانت تولید کننده و غیره؛

با توجه به نوع محصول، تعریف کالا با علائم و نشانه ها (قلم و رسم الخط های مختلف) می تواند در پاره ای از اوقات به عنوان سیمای تبلیغاتی - ترویجی به کار برده شود. به این ترتیب این قبیل متن ها باید روشن باشد، به آسانی خوانده شوند و به طور واضح دیده شوند. نرم افزارها و سخت افزارهایی که امروزه برای واژه پردازی و نشر رایانه ای موجود است موجب شده که مشکلات مربوط (به تایپ بد) کم و بیش کاهش یابد.

خطوط روی بسته باید بتواند شناخت جامعی از سوابق تولید محصول ارائه کند. هر نوع بسته بندی بکلی نوع خامی از خط را طلب می کند. در طراحی روی بسته، برای گروه مصرف کننده هدف را باید مشخص کرد. به طور مثال معمولاً بچه ها خط درشت را می پسندند.

در یک بسته بندی باید ملاحظات بازاریابی را در مقایسه با محصول مشابه در نظر گرفت. به خصوص مطالعه وضعیت رقبا باعث موقعیت یابی مناسب محصول در بازار خواهد شد.

به همین دلیل خصوصیات بسته بندی باید با برنامه های تبلیغاتی و استراتژی شرکت ها و برنامه ریزان در زمینه صادرات هماهنگ باشد.

برچسب

جهت اطمینان، بسته ها باید هنگام تحویل و جابه جایی به طور صحیح علامت گذاری شوند. علامت گذاری، همه کسانی را که در جابه جا بی کالا نقش دارند، راهنمایی می کنند.

تولید کنندگان برای عرضه کالاهای خود نیاز به تهیه برچسب دارند. برچسب كالا می تواند از تکه های کوچک کاغذ چسبیده به کالا تا نمودارهای پیچیده ای که قسمتی از بسته بندی کالا است؛ متغیر باشد. برچسب ها حاوی علامت تجاری کالا یا اطلاعات متنوع تری می باشند. در مواردی نیز حتی اگر فروشنده ای تمایل به استفاده از برچسب ساده داشته باشد. ممکن است قانون او را ملزم نماید تا از اطلاعات بیشتری استفاده کند. برچسب ها وظایف مختلفی بر عهده دارند و این فروشنده است که باید درباره نقشی که برای برچسب قائل می شود، تصمیم بگیرد. هرچسب باید حداقل سبب شناسایی کالا با علامت تجاری آن شود. ممکن است وظیفه درجه بندی کالا به برچسب واگذار شود. برچسب ممکن است مواردی را درباره کالا شرح دهد. اهم این موارد عبارتند از:

- نام سازنده؛

- محل ساخت؛

- زمان ساخت؛

- محتویات و نحوه استفاده ایمن و سرانجام این که ممکن است با استفاده از طرح های زیبا وضیفه تبلیغ كالا به برچسب محول شده باشد.

همچنین استفاده از برچشب مستلزم رعایت ملاحظات قانونی است. بعضی برچسب ها سبب گمراهی مشتریان می شوند. بعضی از آنها به درستی گویای اجزای مهم تشکیل دهنده کالا نیستند یا فاقد پیش آگاهی های لازم درباره رعایت اصولی ایمنی هستند. کلیه علائم باید از نظر بین المللی، بدون توجه به زبان محلی به آسانی در معرض دید و واجد خصوميات زیر باشند:

- قانونی بودن؛

- بادوام؛

- قابلیت رؤیت؛

- گويا و فصیح بودن.

در برچسب از مواد مختلفی استفاده می شود مانند کاغذ، مقوا، فیلم های پلاستیکی و فويل های لمینیت شده و لفاف های متالایز که به خاطر حالت جذابی که ایجاد می کنند، بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. دو نوع اصلی برچسب وجود دارد؛ یکی جلا از بسته که بعداً به آن الصاق می شود و نوع دیگر هنگام تولید بسته و همراه آن ايجاد می شود.

به طور کلی بسته بندی علاوه بر نقش اصلی در حفاظت از ماده غذایی در برابر عوامل فیزیکی و شیمیایی، نقش مهمی در بازاریابی و تبلیغ و فروش محصول دارد. تولید کننده باید دقت بیشتری در انتخاب بسته داشته باشد در بازار رقابتی دچار مشکل نشود.

فرهنگ بسته بندی

به دلیل وجود مصرف است که تولید جریان یافته و رشد پیدا می کند. در واقع رأی و نظر مصرف کننده است که به تولید کننده می گوید چه کالایی را تولید کن تا من خریدارش باشم. بنابراین احترام به مصرف کننده اصل موضوع در مسئله بسته بندی است. احترام به مصرف کننده دارای مفاهیم گوناگونی است که نخستین و مهم ترين آن فراهم آوردن زمینه مناسب برای راحت مصرف کردن است. در این مورد، الگوی مصرف دو خانواده را در دو نقطه کاملاً متفاوت به لحاظ شرایط اقلیمی و جغرافیایی می توان در نظر گرفت. خانواده ای که فرضاً در جنوب کشور زندگی می کند، طبیعی است که به دلیل محدودیت در نگهداری و مصرف کالا، قابل قیاس با خانواده ای که در آذربایجان زندگی می کند و نیاز کمتری به یخچال دارد، به نیست. با در نظر گرفتن این تفاوت ها است که می توان فهمید، نوع بسته بندی از چه اهمیتی برخوردار می باشد. روشن است که در برخورد کارشناسی برای جنوب کشور بسته بندی کوچک و برای آذربایجان بسته بندی بزرگتر توصیه خواهد شد.

مسئله بعدي نگهداری کالاست. بسته بندی باید به گونه ای انتخاب شود که موجب دوام بیشتر کالا باشد، یک وسیله الکتریکی حساس را در یک بسته بندی مقوایی و معمولی قرار دادن و آن را روی زمین کشاندن و با غلتاندن، به معنی از بین بردن آن کالا است. چنین بسته بندی مسلماً احترام به مصرف کننده نیست.

نمونه چنین برخوردی را در مورد برخی کالاهای تولیدی از جمله کالاهای مورد مصرف و مورد نیاز کودکان، فراوان می توان دید.

امکان حمل و نقل راحت كالا  مسئله بعدی در بسته بندی است. بسته بندی را نباید و نمی توان به گونه ای انتخاب کرد که مصرف کننده در جابه جایی آن با دشواری مواجه شود.

نکته مهم دیگر دوام کالا در بسته بندی است. کالا باید در طول زمانی که برای آن تعریف شده است، در بسته بندی دوام بیاورد. وقتی بیسکویت، بسته بندی شده و با قید تاریخ مصرف به بازار عرضه می شود، باید تا پایان تاریخ مصرف (مثلا شش ماه) دوام آورده و فاسد شود.

البته مسئله مهم "ایجاد رغبت در مصرف کننده" را نباید فراموش کرد. ظاهر بسته بندی در مصرف کننده ایجاد نوعی رغبت و کشش می کشد. ظاهر بسته بندی نیز ترکیبی زیبا و هماهنگ از رنگ، طراحی و فرم است. نکته مهم دیگر در اصول بسته بندی "راهنمایی به مصرف" است.

بسته بندی مناسب باید بتواند به مصرف کننده در مورد روش استفاده از کالا رهنمود بدهد و این نکته اساسی را روشن سازد که مصرف کالای مورد نظر تا چه حد می تواند به راحتي، آرامش، آسایش و سلامتی کمک کند.

اگر بسته بندی در القای این گونه مفاهيم موفق نباشد به معنی این است که کار و تلاش تولیدکننده بیهوده بوده است. بسته بندی مناسب در وهله اول باید بهترین پیام را به مصرف کننده برساند و خود را به درستی معرفی کند.

مسئله مهم دیگر "تأمین بهداشت و پاکیزگی برای مصرف کننده" است. با توجه به این که بی توجهی در این زمینه، عوارضی را به جامعه و مصرف کننده نیز منتقل می سازد.

"باور فرهنگی" را نیز نباید از نظر دور داشت. شناخت فرهنگ های گوناگون و بازتاب آن در بسته بندی، اصلی مهم در کار تولید و عرضه کالا است. باید به خوبی و درستی دریافت که چه فرهنگی تمایل و کششي به چه نوع بسته بندی دارد و سپس بر اساس آن عمل کرد.

أخرين مسئله ایجاد هویت برای کالا است. برای نمونه، نوع بسته بندی خوب یک نوشیدنی، برای آن نوع نوشیدنی ایجاد هویت می کند، چرا که نوشیدنی بر این بسته بندي لطمه نمی خورد، غیر بهداشتی نیست، مصرف کننده را ترغیب به خریدن می کند، حمل و نقلش آسان است و به مصرف کننده الهام می دهد که درون این ظرف، چیست و در نهایت با بهره گیری از همین هویت، میزان فروش و مصرف خود را بالا و بالاتر می برد.

همه مسایل گفته شده حول محور "احترام به نیاز و فرهنگ مصرف کننده" دور می زند و نتیجه آن چیزی جز موفقیت عرضه و فروش کالای تولیدی در بازار داخلی و خارجی نخواهد بود.

به این ترتیب تفاوت های فرهنگی نیز مانع موفقیت یک کالا در نقاط مختلف داخل و خارج کشور نخواهد بود، چرا که فرم و نوع بسته بندی متناسب با هر بازار مصرف، تفاوت می کند.

فرهنگ بسته بندی و محیط زیست

پر واضح است که طبقه بندی و تنظیم الگوی مصرف با استفاده از ابزار بسته بندی باعث گسترش تبعات خوب و بد آن نیز خواهد شد، این همه مواد پلاستیک ، کاغذ، شیشه و فلز را که در بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد. باید به کجا ریخت؟

قوطی های جدید نوشابه که امروزه در تمام دنیا استفاده مي شوند تا هفتاد درصد قابل بازیافت هستند. این یک نظام زیست محیطی سالم برنامه ریزی شده است که با بازیافت مناسب ضایعات بسته بندی باعث پایین آمدن هزینه های بسته بندی می شود؛

موضوعی که بسیاری از مهاجمان فناوری به آن اندیشیده اند. اغلب شرکت های سازنده قوطی های فلزی یکبار مصرف، قیمت قوطی های خود را با توجه به بازیافت مواد موجود در قوطی ها تعیین می کنند. این یک زنجیره منظم و برنامه ریزی شده است که اگر یک حلقه مفقوده داشته باشد انرژی جریان یافته از آنجا به هدر خواهد رفت و پلاستیک از جمله موادی است که بارها قابل بازیافت بوده و می توان پس از هر مرحله بازیافت، آن را با دلایل دیگری مورد استفاده قرار داد.

شوراهای شهر و استان با مشارکت کارخانه های منطقه خود می توانند دست اندرکاران صنایع بازیافت شده با قدری تفكر و يافتن مراکز تجمع طیفی زباله به تفکیک آنها پرداخته و حتی خوراک  بعضی صنایع منطقه خود را فراهم کنند. سطل های مخصوص تفکیک زباله و استفاده از ابزارهای فشرده سازی زباله های تفکیک شده که فواصل زمانی جمع آوری زباله را طولانی تر می کند امکان مناسبی برای بازیافت ایجاد می نماید. پارک ها، سینماها، رستوران ها، فروشگاه های بزرگ و سایر مراکز تجمع، مکان های خوبی برای به کارگیری ابزار تفکیک و فشرده سازی زباله است.

برای سفارش جعبه های سبز و تجدید پذیر که به محیط زیست آسیب نمی رسانند با ما در باماچاپ تماس بگیرید.

  • آدرس: تهران - خیابان انقلاب - خیابان 12 فروردین - پایین تر از چهارراه روانمهر - پلاك 238
  • تلفن: 66403111 - 021
  • ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نمادهای اعتماد

Please publish modules in offcanvas position.